‘Traditie is niet statisch, maar dynamisch’

Kerk

De Luikse ere-vicaris-generaal en theoloog Alphonse Borras was als expert aanwezig op de eerste sessie van de synode. Hij werd door paus Franciscus benoemd als een van de veertien theologische raadgevers voor de sessie in oktober. Voor hem zijn de drie thema’s van de Belgische bisschoppen – waarbij de wijding van rijpere mannen –, slechts het gevolg van een dynamische visie op traditie en dialoog. Spanning hangt in de lucht, maar het is een teken van creativiteit. Voor de tweede sessie in Rome in oktober hoopt hij op sereniteit.