Grenzeloze orgels in de Kempen

Bisdom Hasselt

Op verschillende plaatsen in de Kempen zorgen orgels voor muzikale hoogstandjes. Campinia brengt er veertien, waaronder enkele uit het bisdom Hasselt, samen in een handige brochure.

Het orgel van de Sint-Monulphus- en Gondulphuskerk in Achel werd dertig jaar geleden gebouwd, maar maakt gebruik van een eeuw ouder pijpwerk. © Luk Bastiaens

De Kempen strekken zich uit over drie Belgische (Limburg, Antwerpen en Vlaams-Brabant) en twee Nederlandse provincies (Noord-Brabant en Nederlands Limburg) en herbergen heel wat interessante orgels. ‘Daarbij valt op dat er in België meer oudere instrumenten staan’, zegt Nico Declerck bij de voorstelling van het nieuwe initiatief Orgelpracht Campinia. In een handige brochure, die je kunt downloaden, worden 14 orgels in de Kempen voorgesteld.

Fier op orgelpatrimonium