Loopt de Duitse Synodale Weg dood?

Actueel

Vorig jaar beslisten de Duitse katholieken op hun Synodale Weg tot ingrijpende hervormingen. Vooral het oprichten van een synodale raad ergert het Vaticaan. Meermaals kwamen er waarschuwingen en in februari nog een strenge brief. Op 22 maart worden de Duitse bisschoppen in Rome verwacht. Dreigt een schisma?

Georg Bätzing, voorzitter van de bisschoppenconferentie, en Irme Stetter-Karp, voorzitter van het ZdK, het vertegenwoordigend orgaan voor Duitse katholieken. © RV

Even terugspoelen naar 2019. Als reactie op de misbruikcrisis en de daarop volgende massale kerkverlatingen van Duitse katholieken lanceerden de bisschoppen, toen onder leiding van kardinaal Reinhard Marx,  en het vertegenwoordigend orgaan voor katholieken ZdK een diepgaand hervormingsproces. Dat verliep op z’n Duits: uitermate strak georganiseerd met massaal bijgewoonde sessies in de Messe van Frankfurt, maar ook democratisch met stembeurten.

Hervormingsvoorstellen