Helder Camara, profeet, heilige of communist?

KERK

De Braziliaanse bisschop Helder Camara was in de jaren 1960-1970 een profetische figuur, vergelijkbaar met Nelson Mandela of Martin Luther King. ‘Als ik een arme een brood geef, dan noemen ze me een heilige. Als ik vraag waarom hij arm is, noemen ze me een communist’, werd een van zijn bekendste uitspraken. Het verhaal van zijn leven, verteld door Eduardo Hoornaert, geeft een goed inzicht in wie Helder Camara was en hoe zijn opvattingen door de jaren heen evolueerden en hoe actueel ze zijn.

De Vlaams-Braziliaanse kerkhistoricus Eduardo Hoornaert met een langspeelplaat met teksten van Helder Camara. © RV

Oktober laatst, tijdens de eerste zitting in Rome van de synode, trokken de deelnemers (geestelijken en leken) op bedevaart naar de catacomben om er zich te verbinden met de eerste, onderdrukte christengemeenschappen. Groot was de verbazing van enkele aanwezigen dat in het gebedsboekje de tekst van het Pact van de Catacomben uit 1965 stond afgedrukt. Tijdens de Amazonesynode in 2019 ondertekenden enkele bisschoppen deze indringend revolutionaire tekst opnieuw, maar dat deden de synodalen in oktober niet.