Focus op heilige Christina de Wonderbaarlijke

Bisdom Hasselt

Achthonderd jaar geleden overleed de lekenheilige Christina Mirabilis, een wonderbaarlijke vrouw die al eeuwenlang mensen inspireert. Dit voorjaar krijgt ze in Haspengouw een bijzondere plek.

Rob Vandueren, initiator van het Christina-project, bij het beeld van de heilige Christina in de Sint-Odulphuskerk in Borgloon. © Tony Dupont

Het verhaal van Christina Mirabilis is op zijn minst merkwaardig te noemen. Volgens haar levensverhaal, geschreven in 1232 door Thomas van Cantimpré, een vermaard dominicaner geleerde en theoloog, groeit ‘Kerstiene’ op in een eenvoudig gezin in Brustem en sterft ze op jonge leeftijd door ziekte. Tijdens haar begrafenis zien mensen haar echter verrijzen. Vanaf dan verandert haar leven ingrijpend.
Christina gedraagt zich na haar ‘verrijzenis’ zeer bizar en wordt haast een onhandelbare ‘waanzinnige’. Mense…