De diepgelovige man die verzetsheld werd

Op de voorgrond

In Luik is op 12 januari hulde gebracht aan Walthère Dewé, die precies tachtig jaar geleden gedood werd door een Duitse officier. ‘Een reus van het verzet’, zo wordt de Luikenaar in boeken over de geheime strijd tegen de bezetter genoemd. Dewé was een gewone, diepgelovige man die door de omstandigheden van de oorlog een verzetsheld werd. Philippe GHYSENS

Jean-Pierre Delville, de bisschop van Luik, legde bloemen neer aan het graf van Dewé. © Service Communication - Diocèse de Liège.

Walthère Dewé studeerde in 1904 af als burgerlijk mijnbouwingenieur en vond snel werk bij de Regie van Telefoon en Telegraaf (RTT), de verre voorloper van Proximus. Niets deed vermoeden dat Dewé een rol van betekenis zou spelen in de oorlog, maar de dood van zijn neef Dieudonné Lambrecht – gefusilleerd door de Duitsers – deed het leven van Dewé voor altijd veranderen.

In 1916 namen Walthère en zijn goede vrienden Herman Chauvin, een hoogleraar elektrotechniek, en pater Jean Desonay, een jezuïet, de l…