Twee parlementaire commissies over seksueel misbruik: een stand van zaken

Actueel

Momenteel zijn er twee commissies actief die seksueel misbruik in de Kerk belichten.In het Vlaams Parlement loopt een bijzondere commissie over seksueel misbruik in de Kerk en in Vlaamse instellingen en voorzieningen. In de Kamer luisteren volksvertegenwoordigers naar slachtoffers en getuigen met verhalen hoe schrijnende zaken werden aangepakt door Kerk en gerecht. De lage vergoedingen en de verjaring bleken de hoofdthema’s.

Rik Devillé, Ingrid Schildermans (een van de makers van ‘Godvergeten’) en Patrick Nieuwkerk, een slachtoffer van misbruik. © Belga

Op het ritme van de slachtoffers

Al bij al werd er genuanceerd over de aanpak van de kerk gesproken en deden getuigen vele goede suggesties ter verbetering. Als het van kinderpsychiater Peter Adriaenssens afhangt, moeten slachtoffers van misbruik veel hogere vergoedingen krijgen. Hij pleit voor een systeem van maandelijkse invaliditeitsuitkeringen die het verlies aan levenskwaliteit compenseren.
Jan Hertogen van de Overleggroep Slachtoffers-Kerk suggereerde de onderzoekscommissie in de Kamer in plaats v…