Snorren over lieflijke heuvels
. Met een Vespa door de Vlaamse Ardennen

Zomerreeks - Anders onderweg - Scooter

Hij klinkt een beetje als een wesp. Dat is meteen ook de vertaling van een Vespa, het populaire Italiaanse scootermerk. Producent Piaggio mocht na de Tweede Wereldoorlog geen vliegtuigen meer bouwen, legde zich dan maar toe op het produceren van de sympathieke tweewieler. Bijna acht decennia later is de Vespa het ideale voertuig om de heuvels van de Vlaamse Ardennen te bedwingen. In het spoor van roemrijke wielrenners ontdekt u in het zuiden van Oost-Vlaanderen een van de allermooiste streken van ons land.

Wie Vlaamse Ardennen zegt, denkt meteen aan de Ronde van Vlaanderen. De hellingen rond Oudenaarde zijn beroemd en berucht. Wielerhelden demarreerden er of gingen kansloos ten onder. Menig wieleramateur waande zich op de Koppenberg, Paterberg of Oude Kwaremont zelf heel even Mathieu van der Poel of Philippe Gilbert. Voor wie dergelijke inspanningen niet ziet zitten, zijn er gelukkig alternatieven. Een scooter bijvoorbeeld.

Bovenop de Kwaremont, in de Ronde van Vlaanderenstraat, sieren de winnaars van de Ronde het wegdek. © Luk Vanmaercke

De heropgebouwde Vinkemolen domineert het landschap in Sint-Denijs-Boekel. © Luk Vanmaercke

De protestantse kerk in Korsele, één van de gehuchten van de Geuzenhoek. © Luk Vanmaercke

Op een zonnige zomerdag melde…