Politiek zwaargewicht met sterk karakter

Buitenland

Overleden kardinaal Laurent Monsengwo was gezaghebbend in Congo en wereldkerk

Van 2007 tot 2018 was kardinaal Laurent Monsengwo Pasinya aartsbisschop van Kinshasa. © Belga Image

Op 11 juli overleed de Congolese kardinaal Laurent Monsengwo Pasinya, van 2007 tot 2018 aartsbisschop van Kinshasa. Hij speelde een toonaangevende rol in de Congolese politiek, vooral toen hij van 1991 tot 1996 voorzitter was van de Nationale Conferentie die de overgang naar de democratie moest voorbereiden. Als lid van de Raad van de Kardinalen was hij na 2013 ook een van de gezaghebbende figuren in de wereldkerk.
De Belgisch-Congolese historicus Zana Etambala wijst erop dat Monsengwo de eerste Congole…