Zoals vorig jaar, maar dan anders

Op de voorgrond

Voluit Pasen vieren kan niet, maar we leerden wel samen op afstand het geloof te beleven

• Slechte coronacijfers namen vooruitzicht op openluchtvieringen met Pasen weg
  • Toch vieren we, op uiteenlopende manieren
  • Voorbije jaar maakte sommige parochies flexibeler en creatiever

Ook buiten kunnen we voorlopig niet vieren in grotere groep. © HopParochie Sint-Benedictus Aalst

Twee weken lang droomden heel wat parochies van een zonovergoten paasweekend. Op vrijdag 5 maart stelde het Overlegcomité van federale en deelstaatministers immers een zogenoemd buitenplan in het verschiet met de mogelijkheid om vanaf donderdag 1 april in de openlucht erediensten met vijftig aanwezigen te organiseren. „Toen het werd meegedeeld, had ik binnen het kwartier tien reacties binnen. We gingen toch iets doen?”, zegt Patrick Derde, pastoor in de parochie Heilige Oscar Romero in Horebeke, Oudenaarde en Zwalm. „Er komt wat volk bij kijken om opnieuw op te starten, maar tot mijn aangename verrassing stond de ploeg meteen vertrekkensklaar.” Ook elders kwamen parochieteams meteen in actie. Er werden vieringen gepland in pastorietuinen en op kerkpleinen, op speelplaatsen van scholen en binnenplaatsen van woon-zorgcentra.
Al snel bleken de coronacijfers echter opnieuw de verkeerde richting uit te gaan en op vrijdag 22 maart werd het buitenplan afgeblazen. Terug naar af voor de parochies. Hoewel vieringen met vijftien mensen mogelijk blijven, iets waarvan met Pasen duidelijk wat vaker gebruik wordt gemaakt dan op andere zondagen, zal een meerderheid van de gelovigen Pasen net zoals in 2020 vieren zonder met anderen samen te komen voor de liturgie. Een kopie van vorig jaar wordt deze Goede Week op veel plaatsen echter niet, want intussen ontwikkelden heel wat parochies al dan niet creatieve en flexibele alternatieven.
„Wij dachten eraan heel april wekelijks te vieren in de openlucht om iedereen de kans te geven eens deel te nemen”, zegt Gino Mattheeuws van het pastoresteam van de Brusselse federaties Sint-Franciscus en Etterbeek-Woluwe. „Het zou een verademing zijn geweest, maar het is niet zo dat we zitten te wachten om uit een winterslaap te ontwaken. Elke week maken we bijvoorbeeld een podcast, die voor mensen die minder digitaal geletterd zijn ook kan worden beluisteren door een bepaald telefoonnummer te bellen. „We zijn de verbinding als gemeenschap niet kwijt” Daarvan maakte een behoorlijke groep mensen gebruik.”
„Wij vonden ook andere manieren om wakker te blijven”, zegt Patrick Derde. „Zo zullen we met Pasen een liturgiefilmpje maken, net als elke zaterdag van de veertigdagentijd. We vroegen advies over hoe we dat het best zouden aanpakken en dat luidde dat we ons best kunnen beperken tot zes minuten en niet moeten proberen de gebruikelijke liturgie te imiteren. We doen telkens iets met de lezingen en het zondags-evangelie en het aantal mensen dat kijkt blijkt hoog. Hebben we een technisch probleem, dan nemen mensen al meteen contact op om te vragen of er geen filmpje komt. We zijn de verbinding als gemeenschap niet kwijt.”
Behalve een digitaal aanbod vonden parochies ook manieren om permanent mensen te onthalen in de kerk, vaak met extra verzorgde versiering en aangepaste muziek. Zo houdt de parochie Edith Stein in Melle, Heusden en Destelbergen haar drie kerken van Witte Donderdag tot paaszondag uitzonderlijk open tot halfacht ’s avonds, zodat hoogstens vijftien mensen tegelijk op een moment dat voor hen past kunnen komen bidden met de voorziene gebedsteksten.
Pastorale Eenheid Emmaüs Bree kiest dan weer voor een dubbel aanbod van viering in beperkte kring die worden gestreamd en een bezinnende wandeling van vijf kilometer vanuit een van de kerken. „De bedoeling is dat gezinnen of bubbels tussen palmzaterdag en paasmaandag een boekje oppikken in de Sint- Martinuskerk in Beek”, legt diaken Noël Heynickx uit. „Voor elke dag van de Goede Week is een tekst voorzien en soms ook een opdracht voor onderweg zowel als voor thuis. Wie niet goed ter been is, kan de tocht als spirituele wandeling in een kerk beleven.”
Kruiswakes in kleine groep in de openlucht, meditaties via Zoom. We ontdekten het voorbije jaar dat er veel mogelijk is. Helemaal zal de paasverwachting deze week niet worden ingelost, misschien, maar we geloven dat ze het houdt tot dat wel weer kan.