Geventileerd door de Geest

Aartsbisdom

Leuvense regionale pastores beleven spirituele tocht op weg naar Pasen

• Tocht is alternatieve recollectie
  • Onderweg zijn er vier inhoudelijke haltes
  • Pastores leren elkaar daardoor beter kennen

Met mondmaskers en op afstand bezinnen pastores in de Rotselaarse natuur. © Tony Dupont

Recollecties zijn doorgaans dagen van oprechte bezinning en gebed voor priesters, diakens en parochieassistenten. Ze zijn een onmisbare steun voor een leven in verbondenheid met God. Het zijn ook momenten van ontmoeting en uitwisseling. Sinds een jaar echter loopt alles anders. U weet wel waarom. Toch wilde de regioploeg van de pastorale regio Leuven een moment creëren voor haar pastores dat uitnodigt tot bezinning, verstilling en verdieping in de veertigdagentijd. Dat momentum vond ze tijdens een spirituele tocht op drie locaties in de regio.
„Jezus deed dat voortdurend met zijn leerlingen”, zegt deken Patrick Maervoet. „Het waren tochten waar Hij uitnodigde tot zien, luisteren, beleven, bidden, helen enzovoorts. We willen als Leuvense pastoresploeg elkaar ontmoeten, elkaar beter leren kennen en als regio de verbondenheid versterken met het vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen.”
Voor die alternatieve en coronaveilige recollectie stippelde de ploeg drie wandelingen uit van zo’n vijf kilometer in Rotselaar, Leefdaal en Oud-Heverlee, telkens op basis van knooppunten. De 27 deelnemende priesters, diakens en parochieassistenten werden ter plekke in groepen van vier verdeeld, precies zoals de coronarichtlijnen op dat ogenblik voorschreven.
Kerk & leven stapte mee in Rotselaar. Bart Vleeschouwers, diaken en pastoraalcoördinator in de federatie Kampenhout, Theo Havugimana, priester in Haacht, en Bert Hellebaut, diaken in de pastorale zone Sint-Rochus Aarschot, zijn onze tochtgenoten. De zon is van de partij en bij aanvang vraagt de regioploeg ons hart open te stellen „opdat de wind van Gods Geest erin kan ventileren”. Onderweg wachten vier inhoudelijke haltes. Bij een eerste ‘impuls’ leest Bart Vleeschouwers het evangelie voor, Johannes 2, 13-25. Vervolgens staat de groep stil bij enkele overwegingen en volgt „Jezus ging voortdurend op weg. Het nodigde uit tot luisteren, zien en bidden” er een intense uitwisseling, diepgaande gesprekken die ons onderweg even bezighouden, terwijl we de indrukwekkende toren Ter Heide voorbijlopen. Sinds de veertiende eeuw een iconisch beeld in de streek en een plek waar in betere tijden streekbieren rijkelijk vloeien en gesprekken tussen pot en pint doorgaans veel vlotter verlopen.
Delen is voor het tweede jaar op rij het campagnethema voor de vasten van Broederlijk Delen. De regioploeg geeft ons de opdracht zelf een campagneaffiche te maken aan de hand van wat we willen delen. Vriendschap, geloof, liefde en kennis staan al vlug op papier. „Toch zou ik ook graag zorg willen delen”, zegt Bert Hellebaut. „We weten intussen allemaal wel hoe wezenlijk goede zorg is. Ik ben mantelzorger voor mijn negentigjarige moeder. Je geeft veel, maar wat je ontvangt, is zoveel mooier.”
Voor de derde opdracht wandelen we vijf minuten in volledige stilte. Het schilderij Maria von Magdala am Grab van de Duitse priester en kunstschilder Sieger Köder (1925-2015) vraagt de nodige meditatie. Bart Vleeschouwers, die ook deeltijds werkt als journalist voor Boerenbond, merkt in het schilderij een aantal bijzondere landschapselementen op. „Met dank aan mijn academische opleiding tot landbouwingenieur”, zegt hij.
In het laatste stuk van de wandeling worden we uitgedaagd zelf een kunstwerk te maken met elementen uit Gods Schepping. Oude takken worden verzameld en gecombineerd met het eerste frisse ontluikende groen. De Rwandese priester Theo Havugimana, die sinds 2009 in België woont, legt er ook enkele netels bij. „Een kunstwerk mag niet te braaf zijn. Dat mag best prikken en het is nog gezond ook”, lacht hij.
Twee uur later is de tocht afgelopen. Pastores die elkaar aanvankelijk oppervlakkig kenden, werden ongetwijfeld meer collega. Het zette hen alvast in beweging, op weg naar een andermaal bijzondere Pasen.