Welk voorwerp koesteren we bijzonder in deze tijden van lockdown?

Dossier

Zowat iedereen is nu nog meer dan anders gehecht aan zijn of haar smartphone, laptop en computer, om toch een beetje sociaal contact te hebben of om door te gaan met werken. Dat ligt voor de hand. Achter andere, schijnbaar banale voorwerpen schuilt echter vaak een persoonlijk verhaal. In ongebruikelijke tijden als deze krijgen voorwerpen waarop we misschien al jaren geen acht sloegen, plotseling een bijzondere betekenis.

Iedereen in Eksaarde die zijn vormsel doet, krijgt van Luc Gheldof een paternoster opgestuurd met een lijntje uitleg erbij. © Arne D’hont

‘Ik bid mijn paternoster nu voor de zieken en het zorgpersoneel’

Over veldwegen baant Luc Gheldof (64) zich elke dag een weg naar de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk in het Oost-Vlaamse Eksaarde en terug naar huis. „Elke ochtend om halfnegen trek ik er met mijn paternoster op uit voor mijn vaste wandeling”, zegt hij. „Wanneer ik dan thuiskom, heb ik weer een rondje gebeden. Mijn route varieert van dag tot dag, maar twee haltes zijn er steeds: het kerkhof en de bidkapel aan de kerk.”
Op zich v…