Corona wordt kruisweg

Bisdom Antwerpen

De coronacrisis met de bijbehorende beperkingen maakt een andere invulling van de Goede Week noodzakelijk

De traditionele oecumenische paasgroet wordt dit jaar geannuleerd. © Lieven Gorissen

De week vóór Pasen is vanouds zowat de belangrijkste en liturgisch rijkste tijd van het kerkelijke jaar. Dit keer gooit het coronavirus echter danig roet in het eten. De vieringen die in deze periode in kerken en kapellen plaatsvinden, worden vervangen door vieringen via internet. We zetten ze voor u op een rij met als opmerking dat het uitzenduur steeds kan wijzigen.
Alvast geschrapt is de Kruiswegrun. „Vorig jaar probeerden we het concept uit in een kleine groep met de bedoeling dit jaar breeduit uit te pakken met het initiatief”, zegt Saskia van den Kieboom. De pastoraal werker in Antwerpen Noord vatte, samen met parochiepriester Marcin Derdziuk, het plan op om sport en spiritualiteit met elkaar te verbinden. „Aanvankelijk wilden we telkens een statie verbinden aan een bepaalde kerk, maar dan zou de tocht te lang worden. Door een tocht van maximaal vijf kilometer te organiseren, wilden we zo veel mogelijk mensen de kans bieden mee te lopen.” Noodgedwongen stoppen Van den Kieboom en Derdziuk hun plan een jaar in de koelkast.
De activiteiten van Palmzondag, 5 april, kunnen door de uitbreiding van de coronamaatregelen niet plaatsvinden. Er is wel, zoals op de voorgaande zondagen, om 10 uur een viering via het internet. Dit jaar worden geen palmtakken gezegend en verspreid onder de gelovigen, ook niet op een later moment.
Op maandag, dinsdag en woensdag is er om 10 uur een eucharistieviering in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal die te bekijken valt via de webstek van het bisdom op Kerknet. Om 17 uur gaat bisschop Johan Bonny voor in gebed, om 17.30 uur gevolgd door een geloofsverdiepingsmoment door Bart Paepen. De vieringen en gebedsmomenten blijven plaatsvinden zolang de coronamaatregelen gelden.
Op Witte Donderdag, 9 april, om 10 uur wijdt de bisschop in een lege kathedraal, zonder eucharistieviering en geassisteerd door twee priesters, de oliën die in de loop van het jaar worden gebruikt bij de sacramenten voor dopelingen, vormelingen, wijdelingen, catechumenen en zieken. De verspreiding van de kleine flessen met chrisma gebeurt op een later moment. De beeldopname van de wijding zal worden gebruikt als thuiscatechese voor onder meer de vormelingen.
Voor de vieringen van het paastriduüm werken de Vlaamse bisdommen een beurtrol uit. Op Witte Donderdag, 9 april, is er om 19 uur een viering vanuit de Sint-Baafskathedraal in Gent. Op Goede Vrijdag, 10 april, wordt de traditionele kruisweg vanaf 15 uur uitgezonden vanuit de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen. Op Stille Zaterdag, 11 april, is er om 21 uur de paaswake vanuit Brugge. Alle andere activiteiten worden opgeschort. Dat betekent onder meer dat er geen gelegenheid tot biecht is. Op paasdag, 12 april, wordt de traditionele paasgroet door de vertegenwoordigers van alle christelijke denominaties afgelast. Om 11 uur zendt VRT één de paasmis via Eurovisie uit vanuit Frankrijk, gevolgd door het Urbi et orbi vanuit Rome. Een uur eerder celebreert bisschop Johan Bonny de eucharistie vanuit een lege Onze-Lieve-Vrouwekathedraal. Een lege kathedraal betekent niet dat de viering geen feestelijk tintje krijgt. Peter Van de Velde bespeelt het orgel en hij wordt bijgestaan door een afgeslankt koor. De bisschop roept alle parochies op om 12 uur de feestklokken te luiden in alle kerken.
Hoelang de maatregelen in de strijd tegen corona nog zullen duren, is momenteel niet geweten. Zolang ze van kracht blijven, zijn gelovigen aangewezen op het internet, waar Kerknet dagelijks vieringen streamt.