‘Verdiepend en inspirerend’

Bisdom Hasselt

Vlaamse zanger Salim Seghers is trouwe lezer van Kerk & Leven

• Gewezen onderwijzer laat zich raken door Kerk & Leven
  • Vindt toegankelijke en heldere artikels belangrijk
  • Geniet van waardevolle verhalen met diepgang

Salim Seghers (zittend) en Michel Plessers bladeren door kerk & leven. © Tony Dupont

„Wees gerust, ik verlengde zonet mijn jaarabonnement op Kerk & leven”, lacht Jos Aerts (71) wanneer we hem begroeten in het landelijke Wijchmaal, bij Peer. Michel Plessers (72), redactie- en abonnementsverantwoordelijke van de lokale editie Wijchmaal, die ons vergezelt, is opgetogen. Jos Aerts is immers een trouwe abonnee en lezer. „Bij Kerk & leven mag het iets meer zijn”, zegt hij. „Ik lees graag de verdiepende en inspirerende artikels in de lokale pagina’s, maar evenzeer de maatschappelijk relevante stukken en deugddoende verhalen over Kerk en samenleving in de algemene en diocesane bladzijden. Onderwerpen die zelden een plaats krijgen in de seculiere pers.”
Meester Jos, zo wordt hij in het Peerse dorp nog altijd aangesproken. In de plaatselijke katholieke basisschool leerde hij in het eerste leerjaar ruim zevenhonderd kinderen lezen, schrijven en rekensommen maken. Een behoorlijke prestatie in een loopbaan van 35 jaar, al zal hij er niet meteen een vermelding voor krijgen in de Vlaamse canon, de veelbesproken lijst van culturele en historische elementen die de ‘Vlaamse cultuur typeren’ en binnenkort verplichte leerstof wordt voor nieuwkomers of schoolkinderen. Zijn Vlaamse klassieker Verlaat me nooit uit 1971 daarentegen maakt daartoe veel meer kans. Jos Aerts is immers de echte naam van zanger Salim Seghers.
„Ik ben net terug van mijn 33ste fanreis naar Spanje”, zegt hij. „Een twintigtal autobussen en drie vliegtuigen brachten 1.300 fans naar Lloret de Mar voor een week ontspanning en plezier. De verbondenheid was weer groot. Ik wil er dan ook zijn voor mijn fans, hen een aangename tijd bezorgen. Voor hun zingen, maar ze ook beluisteren. Ze vertellen hun verhaal en delen vreugde en verdriet „Je leest onderwerpen die zelden een plaats krijgen in de seculiere pers” zoals we dat allemaal doen. Dat lees ik ook in jullie blad: waardevolle verhalen met diepgang en betekenis. Niet altijd de grote woorden, maar verhalen die uit het leven zijn gegrepen. Vlot leesbaar, verstaanbaar voor iedereen en hoopvol. Kortom, woorden die de lezers raken. Als ik op woensdag Kerk & leven uit mijn brievenbus haal, blader ik het meteen door om me te laten raken. Sprekende titels en artikels geschreven in een begrijpelijke en heldere taal. Als gewezen onderwijzer spreekt me dat erg aan. Daar wordt ook vaak mee gelachen. Meester Jos en zijn rode pen, dat kent nog iedereen.”
„Gelukkig staat er een spellingcorrector op mijn computer”, lacht Michel Plessers, al twaalf jaar actief voor Kerk & leven in Wijchmaal. „Weet je, vroeger werd er te veel ‘boven de hoofden’ van de mensen geschreven. Dat is al vele jaren anders. De lat ligt lager, maar iedereen kan er nu wel overheen. Onze stukken zijn beslist toegankelijk voor iedereen, het zijn artikels waarin mensen zich herkennen. Waarom denk je dat Salim Seghers’ grootste hit Verlaat me nooit destijds zo goed scoorde?”
„Ook de nabijheid vind ik belangrijk”, zegt Jos Aerts. „Als ambassadeur van de stad Peer is het fijn om te lezen waar de plaatselijke verenigingen zoals OKRA, Samana, KWB, KVLV enzovoorts mee bezig zijn. Ik herken talrijke dorps- en leeftijdsgenoten op foto. Ik bewonder ook het personeel en de vrijwilligers in woon-zorgcentra of verzorgingsinstellingen. De manier waarop zij mensen helpen en bijstaan, is edelmoedig. En dan zijn er natuurlijk de eerstecommunicanten. Zelfs na mijn pensioen mag ik hen nog elk jaar met veel enthousiasme begeleiden op gitaar. Zeg nu zelf, hoe kun je stoppen met zingen en optreden als je zo veel gelukkige mensen ziet?”