Tussen waarheid en eenheid

Buitenland

Door fusie van twee orthodox-gereformeerde Kerken komt Nederlands tweede grootste protestantse kerkgenootschap tot stand

Jonge gezinnen voelen zich thuis in een vrijgemaakte kerk in Waddinxveen. © Belga Image

Protestants Nederland is een lappendeken van Kerken en confessies, het gevolg van splitsingen en afscheuringen. Groot nieuws dus wanneer de 114.000 leden tellende Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKv) een fusie plannen met de wat minder behoudende en zowat 30.000 leden tellende Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK). Daarmee komt het op één na grootste protestantse kerkverband tot stand na de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) met 1,6 miljoen leden.
Beide eerstgenoemde kerkgenootschapen dragen het eti…