‘Kerk wil de waarheid blijven prediken’

Buitenland

Jean-Bertin Nadonye Ndongo, bisschop van Lolo, over de Kerk in Congo na de presidentsverkiezingen

Ook mgr. Nadonye woonde in Rome de kardinaalscreatie bij van zijn medekapucijn, Fridolin Ambongo. © Erik De Smet

De Congolese president Félix Tshisekedi woonde in Rome de kardinaalscreatie bij van Fridolin Ambongo Besungu, aartsbisschop van Kinshasa en een van de voorvechters van de democratisering. Dat was opmerkelijk, want de Congolese bisschoppen verklaarden na de presidentsverkiezingen van 30 december vorig jaar dat Martin Fayulu en niet Tshisekedi de meeste stemmen had gekregen. Toch werd laatstgenoemde door de kiescommissie uitgeroepen tot overwinnaar.
Behalve voormalig president Joseph Kabila waren alle Con…