Religieuze boek nodigt uit

Boekenbeurs

Uitgeverijen Halewijn en Averbode delen gezamenlijke stand op Boekenbeurs

• Jaarlijks hoogfeest van boekbedrijf
  • Gelegenheid om lezers en medewerkers te ontmoeten
  • Religieuze boek is nicheproduct geworden

Vorig jaar signeerde mgr. Van Looy bij Halewijn en Averbode op de Boekenbeurs. © Halewijn

Zoals in de herfst onvermijdelijk de bladeren van de bomen vallen, zo staat eind oktober opnieuw de Boekenbeurs geprogrammeerd. Daar delen sinds enkele jaren de uitgeverijen Halewijn en Averbode een gezamenlijke stand. Halewijn is de uitgever van Kerk & leven, maar bouwde de voorbije jaren ook een fonds van voornamelijk religieuze boeken uit. Het eerder in het Engels verschenen boek Als God renoveert van de Canadees James Mallon prijkt bijvoorbeeld in de shortlist van de Prijs van het Religieuze Boek 2019. Uitgeverij Averbode is dan weer van oudsher verbonden aan de gelijknamige norbertijnenabdij en is vooral bekend om haar educatieve uitgaven, naast haar rijkelijke aanbod aan spirituele en religieuze boeken.
„Beide uitgeverijen presenteren zich heel bewust gezamenlijk op een groots evenement zoals de Boekenbeurs”, zegt Toon Osaer, directeur van Halewijn. „Een christelijke en religieuze aanwezigheid op de Boekenbeurs vinden we namelijk allebei ontzettend belangrijk, ook al kost ons dat wat. Onze omzet op de Boekenbeurs volstaat alvast niet om het ontwerp en de bouw van een bevallige stand plus de huurprijs te dekken. Behalve zichtbaar aanwezig te zijn, proberen we uiteraard ook onze pas verschenen boeken extra te promoten en sporen wij onze achterban aan om onze stand te bezoeken. Voor uitgeverij Halewijn is het tegelijk een gelegenheid om lezers en medewerkers van Kerk & leven te ontmoeten.”
„Het religieuze boek is een nicheproduct geworden dat elders dan op onze gezamenlijke stand moeilijk te vinden is op de Boekenbeurs”, zegt Filip Noël, nobertijn van Averbode en uitgever. „Naast een religieus fonds beheert onze uitgeverij ook een fonds met kinder- en educatieve uitgaven en jaarlijks proberen we op de Boekenbeurs ook dat te doen opvallen. Voor het eerst maken we samen met Halewijn een bijzonder product, een kerstboekje voor jonge kinderen met het kerstverhaal en speelse kleurplaten, dat we tijdens de beurs aanbieden.”
In de bonte wereld van het boek kan het religieuze boek dus best wat zichtbaarheid gebruiken. „Met een nicheproduct is het tegelijk makkelijk en moeilijk”, zegt Filip Noël. „Nog steeds vinden auteurs een publiek, maar de afzet is moeilijker geworden, want het klassieke doelpubliek krimpt gaandeweg. Voorheen waren er veel meer uitgevers actief op de markt van het religieuze en spirituele boek, maar het uitgeverslandschap is onmiskenbaar veranderd. Een aantal grote uitgevers die vroeger een eigen religieus fonds hadden, geeft nog slechts sporadisch een religieuze titel uit. Uitgeverij Polis doet ook wel iets, vaak met veeleer academische titels. Vandaag zijn Averbode en Halewijn in Vlaanderen de enigen met een volwaardig religieus boekenfonds.”
„Boeken over de Bijbel en schrijvers die kerkelijke problemen aansnijden doen het goed”, besluit Noël. „Ook boeken over liturgie en met homilieën vinden gretig aftrek, omdat leken die woorddiensten moeten voorgaan inspiratie zoeken. Op het internet is veel te vinden, maar blijkbaar is een boek handiger.”