Gepersonaliseerde reclame. Goed idee of big brother?

Tweespraak

Reclame is onvermijdelijk en maakt dat diverse online diensten gratis aangeboden worden. Volgens marketeer Wouter Dorissen is reclame op maat een verrijking en perkt het overdadige advertenties in.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Laat ik om te beginnen zeggen dat ik helemaal niet tegen reclame op zich ben. Reclame is natuurlijk allereerst mijn job, maar veel van de producten en diensten waarvan ik dagelijks gebruikmaak, leerde ik kennen dankzij reclame. Reclame betaalt een groot deel van de entertainmentindustrie waarvan u dagelijks, soms zelfs gratis, kunt genieten. Yankelovich, een marktonderzoeksbureau, schat dat een persoon die dertig jaar geleden in een stad woonde tot tweeduizend advertentieboodschappen per dag te zien kreeg. Van…

Op maat bediend worden, getuigt vaak van hartelijkheid. Volgens jurist Laurens Naudts van de KU Leuven ligt dat online echter anders. De technologie prutst meer info los dan we wel vermoeden.

Wat wil je prijsgeven om een betere prijs te bekomen? Die vraag speelt des te meer in het debat over gepersonaliseerde reclame in de digitale en de online wereld. Een van de meest opvallende methodes in het klantgericht adverteren is momenteel het systeem van zogenoemde real time bidding, vrij vertaald als de ‘ogenblikkelijke veiling’.
Eenvoudigweg komt die praktijk, gebruikt door een groot aantal websites, neer op het volgende. Iemand die een website bezoekt, maakt samen met de advertentieruimte op de bezochte pagina deel uit van ee…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €42
tot eind 2020

Registreer je hier