Religieuze muziek blijft harten raken

Dossier

Uitvoeringen van de grote religieuze muziek, en niet enkel door topensembles, zijn steevast uitverkocht. Een ontkerkelijkt publiek vindt er blijkbaar de verbondenheid die het elders zelden aantreft. Is de religieuze muziek echter niet zelf geseculariseerd geraakt door ze uit te voeren in een concertzaal of in tot concertzaal omgebouwde kerken? Zijn er nog kansen om de diepste grondlaag van religieuze muziek, de christelijke religie en het geloof, bespreekbaar te maken?

Het Britse topensemble Stile Antico zingt op 19 augustus tijdens het festival Laus Polyphoniae een Mariamis van Johannes Regis. © Marco Borggreve
Het Britse topensemble Stile Antico zingt op 19 augustus tijdens het festival Laus Polyphoniae een Mariamis van Johannes Regis. © Marco Borggreve

Secularisatie en sacralisering gaan hand in hand

Wie in Vlaanderen een uitvoering van Bachs Matthäus-Passion of Weihnachtsoratorium wil bijwonen, houdt de culturele agenda’s maar beter scherp in de gaten. Wanneer religieuze muziek van dat kaliber wordt geprogrammeerd in pakweg Flagey in Brussel, De Bijloke Gent of Concertgebouw Brugge, zijn die zalen in een mum van tijd uitverkocht. De belangstelling voor dergelijke uitvoeringen is groot en dat ligt niet enkel aan de kwaliteit van de muziek en de b…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €15
tot eind 2019

Registreer je hier