Gezin als laboratorium

Aartsbisdom

Op 28 april ontvangen drie nieuwe diakens hun wijding in Mechelen

Een nieuwe diaken geeft zich volledig over aan God. © Jeroen Moens/Communicatiedienst Aartsbisdom

Het woord ‘diaken’ komt van het Griekse diakonos, wat ‘dienaar’ betekent, en gaat terug tot de vroegste christelijke gemeenschappen. In een vroegchristelijke Kerk was het één van de gewijde ambten, bedoeld om de christelijke barmhartigheid invulling te geven en om het geloof te verspreiden. Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) herstelde het diaconaat als zelfstandig kerkelijk ambt.
Twintig eeuwen na de eerste diakens verschillen de diakens van vandaag blijkbaar niet zoveel. „Diaconie is de liefde v…