Katholieke scholen op zoek naar zichzelf, struikelend en vreugdevol

Dossier

De kop is eraf, van het schooljaar. En het stof is eraf, van de schooltassen en banken, de boeken en de digitale schoolborden. Blazen katholieke scholen ook elk jaar, aan het einde van de zomer, het stof van hun dito identiteit? Of is die altijd in beweging, de ene dag ongrijpbaar, de andere vertaald in concrete daden? Drie scholen getuigen, elk vanuit hun eigenheid.

Een flesje Coca-Cola. „Daarmee vergelijk ik katholieke scholen soms in mijn lessen”, zegt Didier Pollefeyt, hoogleraar aan de faculteit theologie en religiewetenschappen aan de KU Leuven. „Het ontwerp past zich aan de tijd aan, maar je blijft het herkennen. Ook de katholieke identiteit van een school is een evenwichtsoefening tussen continuïteit en vernieuwing.” „Dat is niet nieuw”, zegt Carl Snoecx, directeur van de dienst identiteit en kwaliteit van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. „Vroeger evolueerde de samenleving misschien minder snel, …

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €18.5
tot eind 2020

Registreer je hier