Biertje of een slok thee?

Kerk

IJD Jongerenpastoraal Vlaanderen daagt jongeren tijdens de veertigdagentijd uit om tijd te maken voor wat echt belangrijk is

• Veertigdagendoos vult zich met alcohol, smartphone of deken
  • Jeugd (her)ontdekt zo meer stilte en gebed

Hoofdtelefoon en gsm in de doos. Minderen maakt ruimte om te meerderen, in vriendschap of gebed. © Martine Croonen

Vrijdagavond. Shauni Verleye (19) is op weg naar huis. Het was niet vanzelfsprekend om haar te bereiken, want ze stopte haar smartphone in een veertigdagendoos. „Ik leg hem niet volledig aan de kant, omdat ik tijdens de week op internaat ben en het contact met het thuisfront wil bewaren”, zegt ze. „Sociale media ban ik echter zoveel mogelijk. Niet makkelijk als je in je eentje op je kamer vertoeft, maar onder vrienden heb ik veel meer aan een gesprek.”
Facebook en Instagram volledig bannen in de aanloop naar Pasen, het lukt Sarah Hulsmans (27) aardig. Net als iedere andere begeleider van de plussersgroep in Dilbeek maakte ook zij een veertigdagendoos. „Tijdens de vasten probeer ik te focussen op twee dimensies”, zegt ze. „Enerzijds wil ik minderen in luxe, anderzijds maak ik meer tijd vrij voor mijn geloof. Elke veertigdagentijd bouw ik het vasten op met het bannen van een bepaalde drank. Het begon met alcohol, nu drink ik slechts water en bij extreme koude een kop thee zonder suiker. Thuis en op het werk lukt dat behoorlijk, op café iets minder. De tijd die ik niet besteed aan sociale media gebruik ik om meer in de Bijbel te lezen.”
Aan het begin van elke veertigdagentijd daagt IJD Jongerenpastoraal Vlaanderen leden en jongerenorganisaties uit om stil te vallen. „Vorig jaar lieten we in filmpjes, die we postten op onze Facebookpagina, de Vlaamse bisschoppen vertellen over hun voornemens in de aanloop naar Pasen”, zegt Sien Callebaut van IJD. „Dit jaar spoorden we jongeren aan een veertigdagendoos te maken, waarin ze symbolisch of daadwerkelijk iets stoppen dat ze willen minderen.”
In het voorbeeldfilmpje van IJD verdwijnen kookwekker, suikerklontje, zaag, spiegel, autosleutels, knuffelbeer en sporttas in een reiskoffer. De voorwerpen staan voor minder tijd verprutsen, minder zoet, minder zeuren, minder kinderachtig of minder ijdel. Leren loslaten, om zo te groeien naar de diepte en meer tijd te hebben voor wat echt belangrijk is, klinkt het. „We hopen dat we met dit initiatief heel wat jongeren hebben kunnen inspireren”, zegt Sien Callebaut.
De broers Verschoore uit het West-Vlaamse „Enerzijds streef ik naar minder luxe, anderzijds maak ik tijd voor gebed” Heuvelland houden wel van een biertje. „Het was dan ook een hele uitdaging om dat in de doos te stoppen”, zegt Aäron Verschoore (21). Als leider in heel wat jeugdgroeperingen kan hij de vrijgekomen energie goed gebruiken. „Ik ervaar dat ik minder moe en actiever ben, nu ik alcohol laat.”
„Mensen focussen in deze tijd wel vaker op wat ze kunnen laten”, zegt Callebaut. „Wij willen aantonen dat het minderen van overtollige dingen je ruimte geeft om tijd en aandacht te besteden aan wat belangrijk is.”
„Daarom stopte ik mijn hoofdtelefoon in de doos”, zegt Isolde Ruelens (27). „Zo wil ik meer tot rust komen en tijd maken voor gebed. Dat lukt helaas niet elke dag, omdat ik een druk leven leid. De tijd die vrijkomt voor het Bijbellezen doet me wel deugd.”
Om diezelfde reden nam Stijn Decelle (29) deels afstand van zijn laptop. „Voornamelijk om minder afhankelijk te zijn van Facebook”, zegt hij. „In de plaats daarvan ontdekte ik 40 Dagen Lucas, de podcasts die het Nederlands Bijbelgenootschap nu dagelijks aanbiedt.”
Merel Van Wambeke (19) vatte het minderen om meer tijd te maken voor het meerderen wel heel letterlijk op. „Ik nam het voornemen om te gaan sporten en houd dat tot nu toe vol”, lacht ze. „Na schooltijd lokte al te vaak de sofa. Die wissel ik nu eenmaal wekelijks in voor een sessie zumba, fitness op muziek, met een vriendin. De rest van de week is snel gevuld met studeren en vrijwilligerswerk bij onder meer de speelpleinwerking van Don Bosco. Bijzonder leuk, die zumba, dus opgeven na Pasen zit er niet in. Ik stopte dan ook pantoffels en een dekentje in mijn veertigdagendoos.”
Of er ook bij de anderen na de veertigdagentijd nog iets rest van al die goede voornemens? „Ik wil mijn best doen om minder Facebook te gebruiken”, zegt Stijn Decelle. „Na elke veertigdagentijd voel ik me minder gehecht aan de dingen die ik achterwege liet”, bedenkt Sarah Hulsmans. Bierliefhebber Aäron Verschoore: „Als we samen zitten, zijn mijn vrienden solidair en drinken ze ook geen bier. Ik neem me dan ook voor nadien minder te drinken, al moet een biertje af en toe kunnen.”