Beste lezer

Column

Zelden sprak ik u zo rechtstreeks aan in de voorbije vijf jaar. Op het moment echter dat ik afscheid neem als hoofd-redacteur van ons blad, en dus ook van u als lezer, kan dat wel. Temeer daar we doorheen die wekelijkse column toch een zekere band hebben opgebouwd. Dat mocht ik meermaals ervaren via e-mails en brieven evenals in de persoonlijke contacten. Uw opmerkingen, suggesties, ergernissen, kritiek, vaak ook bevestiging hebben zonder twijfel de manier beïnvloed waarop we dit blad gestalte gaven.
<br>Een hoofdredacteur doet natuurlijk meer dan wekelijks een
<br>column en af en toe een artikel schrijven. Hij wordt verondersteld thema’s en onderwerpen te selecteren in functie van de missie van het blad en zijn redactie aan te sturen. Een weekblad maak je evenwel niet in je eentje. De vele medewerkers op de verschillende niveaus wil ik graag bedanken voor de stimulerende samenwerking. Zij zullen het me niet euvel duiden dat ik hier toch in het bijzonder de medewerkers van ‘mijn’ redactie wil noemen. Mijn opvolger zal een gemotiveerde en competente equipe vinden, die met grote betrokkenheid elke week een gevarieerd weekblad drukklaar krijgt.
<br>kerk & leven is een veeleisend blad. We situeren ons immers op het snijvlak van Kerk en samenleving, en richten ons op een zeer breed en uiterst verscheiden publiek. Sommige lezers zijn nog sterk kerk-betrokken, anderen staan er wat verder van af, en weer anderen komen nog maar sporadisch met haar in contact. Met ons blad
<br>willen we getuigen van het vele mooie dat er in onze samenleving gebeurt en hoe christenen daaraan volop deelnemen en er hun
<br>rol spelen. We willen hen daarin bemoedigen en stimuleren. Maar willen ook kritisch zijn en ontwikkelingen toetsen aan de Blijde Boodschap.
<br>In het komende werkjaar zal dat niet anders zijn. We hebben ons met de redactie daarop grondig voorbereid. Op kerkelijk vlak zijn er belangrijke aandachtspunten. U hebt de voorbije weken ongetwijfeld gemerkt hoe we toeleven naar de heiligverklaring van pater Damiaan. Voor onze kerkgemeenschap is dat een belangrijk gebeuren. Overigens voor de hele Belgische samenleving. Een man van dit formaat laat niemand onberoerd. Maar laat ons vooral niet vergeten dat hij missionaris was. Verder zal er aandacht zijn voor het Jaar van de Priester. Daarnaast heeft onze lokale kerkgemeenschap nog haar eigen thema waarin het credo centraal staat. In een tijd waarin geloofskennis en -overdracht almaar meer problematisch worden, willen we met ons blad daaraan voluit meewerken.
<br>U merkt het beste lezer, mijn opvolger wacht een boeiende opdracht. Ik wens hem of haar alvast het allerbeste. Zelf blijf ik nauw betrokken bij kerk & leven. Als algemeen directeur van Halewijn behoort het tot mijn kerntaken om er voor te zorgen dat de journalistieke vruchten van de verschillende redacties, lokaal, diocesaan en nationaal, elke week bij u in de bus belanden. Daarvoor kunnen we rekenen op vele duizenden medewerkers, professionelen en vrijwilligers.
<br>Het enthousiasme van deze laatsten werkt best wel aanstekelijk. Hoe groot dat wel is, zult u ongetwijfeld merken tussen einde september en einde oktober. In die periode zullen duizenden vrijwilligers niet minder dan een miljoen extra-exemplaren van kerk & leven in Vlaanderen en Brussel verdelen. Zo zullen ook niet-lezers kunnen kennismaken met ons grondig vernieuwde blad. Een vernieuwing die wordt doorgetrokken naar de lokale bladzijden vanaf 23 september. Spreek er buren en vrienden op aan. Een abonnement op kerk & leven loont vast de moeite, vindt u ook niet?
<br>

Lees artikel