Ook positief passeert

Column

Merkte u er de voorbije dagen al iets van? Als alles goed loopt, dan moet u meer dan anders een goede dag zijn gewenst. Immers, sinds maandag loopt onder de slogan Maak van elke dag een goede(n)dag de Week van de Goeiedag. Bedoeling is dat we massaal en gemeend onze medemensen opnieuw hartelijk gaan begroeten. Dit zou ons met z’n allen een goed gevoel moeten geven. Ontmoetingskansen bevorderen en bruggen slaan tussen mensen van de meest verscheiden achtergrond. Het moet opnieuw een goede gewoonte worden. En die gaat zelfs de stress te lijf. We zullen ons bovendien een stuk veiliger voelen, indien we van u een goedendag krijgen. En vriendelijkheid brengt vriendelijkheid mee. Een niet te stuiten kettingreactie met andere woorden.
<br>Het initiatief komt van Boodschap zonder Naam, een samenwerkingsverband van bedrijven, media, middenveldorganisaties en het onderwijsveld. Nu al voor het derde jaar op rij organiseren die een dergelijke grootscheepse mediacampagne. Ultieme doelstelling is de ‘verzeuring’ van de samenleving tegen te gaan. Een positieve boodschap brengen is volgens hen daarvoor de beste remedie. Als iedereen een kleine inspanning levert om zijn gedrag wat bij te schaven, dan wordt onze samenleving meer vriendelijk en zorgzaam.
<br>We moeten zo’n campagne niet te licht als naïef bestempelen. Het blijft best verdienstelijk en toe te juichen om mensen met een positieve boodschap te benaderen. Het steekt alvast schril af tegen de trend om aandacht te trekken met choquerende acties.
<br>Laatst hadden we daarvan weer een sprekend voorbeeld. De Vlaamse minister van Gelijke Kansen lanceerde een campagne voor meer verdraagzaamheid voor mensen met een andere seksuele geaardheid. Om zeker te zijn van de nodige aandacht, begonnen de ingehuurde reclamemakers hun slogan met het Engelse scheldwoord f*ck. Dat betekent in de netste vertaling zoveel als ‘verrek’ of ‘verdomme’. Niet voor niets staat in het vertaalwoordenboek van Van Dale de waarschuwing ‘vulgair’ bij het woord.
<br>Een eigenaardige manier om respect te bevorderen. Zo typisch nochtans voor hoe sommige campagnemakers tegenwoordig menen spraakmakend te kunnen zijn. Als we voldoende choqueren, dan komen er geheid reacties. Liefst uit de zogenaamd conservatieve hoek. Dan zullen de vermeend progressieve journalisten het wel voor ons opnemen. Zo genereren we gegarandeerd de nodige extra publiciteit.
<br>Een beproefde techniek dus, waarvan ook de godsdienst geregeld het slachtoffer wordt. Religieuze symbolen zijn daarvoor bijzonder dankbaar. Vermeende conservatieven uit hun tent lokken is ook hier de bedoeling. Wie het spelletje niet meespeelt, wordt al snel in de tang genomen. Niet reageren plaatst je dan in het kamp van de ‘lauwen’, van diegenen zonder de nodige overtuiging of moed om er voor op te komen. Terwijl het vaak een kwestie is van het spelletje niet mee te spelen. Reageer je daarentegen wel, dan ligt het etiket van lichtgeraakt of onverdraagzaam voor je klaar.
<br>Een campagne als die van Boodschap zonder Naam bewijst dat media en reclamemakers best positieve campagnes willen ondersteunen. Waarom zou die benadering geen school kunnen maken?
<br>www.boodschapzondernaam.be
<br>

Lees artikel

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €45
tot eind 2024

Registreer je hier