De duivel die een pact verloor

Land van legenden

Te voet of met de fiets, zo ontdekt u het Hagelandse Bierbeek het best. Maar opgelet, toevallige ontmoetingen in en rond die gemeente zijn niet altijd onschuldig. Daar kon alvast een middeleeuwse boer van meespreken. De legende van de Blauwschuurhoeve is er een om je vingers bij af te likken en ook de andere authentieke landbouwbedrijven in de streek bieden voor elk wat wils. En worden de sportieve inspanningen u te veel, dan kunt u steeds terecht in het centrum van Bierbeek om alle kwelduivels weg te spoelen met een van de vele bieren op de kaart van eet-staminee In de molen.

Aan de taalgrens in Vlaams-Brabant, tussen Leuven en Tienen, ligt de gemeente Bierbeek. U herkent het dorp al van ver aan de beschilderde watertoren en de Sint-Hilariuskerk, opgetrokken in zandsteen. Het Meerdaalwoud ligt bovendien deels op Bierbeeks grondgebied, wat de hoge concentratie aan wandel- en fietsroutes in de omgeving verklaart. Een van die routes is het Bierbeeks Boerenbuitenpad.

Op het terrras tegenover de Sint-Hilariuskerk is het na een fiets- of wandeltocht aangenaam toeven. © Luk Vanmaercke

De Blauwschuur zou volgens een legende door de duivel zelve zijn gebouwd. © Bertrand Goethals

Het Bierbeeks Boerenbuitenpad voert langs hoeves en door heerlijke landschappen. © Luk Vanmaercke

Twee lussen, samen goed voor zo’n dertig kilometer fietsplez…