Ons onderwijs, nood aan hervorming of absolute rust?

Tweespraak

Na tien jaar van debat over de modernisering van ons onderwijs pleit Koen Vandecruys, leerkracht klassieke talen aan het Sint-Theresiacollege in Kapelle-op-den-Bos, nu voor een periode van absolute rust.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Moet ons onderwijs nog verder of ingrijpender worden hervormd? In de aanloop naar de modernisering van het secundair onderwijs hebben experts, politici en ervaringsdeskundigen hun licht laten schijnen op de noodzaak en de vorm van die hervorming. Tien jaar lang is er gedebatteerd, de nodige decreten en wetten zijn gestemd, scholen hebben zich uit de naad gewerkt om de deadline te halen en op 1 september start de modernisering stapsgewijs. Daarom pleit ik voor een periode van absolute rust, want binnen die nieu…

Ondanks jarenlange debatten over de hervorming van het onderwijs is het onderwijs volgens Merel Lefevere, leerkracht godsdienst en filosofie aan het Klein Seminarie Roeselare, een gemiste kans.

Nog even en het is zover, het secundair onderwijs gaat van start met de vernieuwde eindtermen en het nieuwe matrixmodel voor de studiekeuze. De grote onderwijshervorming waarover jarenlang werd gedebatteerd zal op veel scholen echter niet meer zijn dan een storm in een glas water. Discussies op scholen gaan vaak over een uurtje meer of minder Engels, STEM in het eerste jaar of pas in het derde jaar, of over het aanbieden van sport als keuzepakket. Zal die aanpak het watervalsysteem, schoolmoeheid, de kwaliteitsdaling en de onderwaardering v…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Word abonnee
voor €45
tot eind 2024

Registreer je hier