Cross that Bridge prijst en looft de Heer met muziek

Podium

Vorig voorjaar namen Kristien Berte, moeder van vier zonen, en student Wannes Vandevivere negen dagen lang een bijzondere vraag mee in hun gebed. Moesten ze een lofprijzingsband beginnen? „Na die novene waren we allebei overtuigd”, zegt Berte. Cross that Bridge telt intussen vier leden, schrijft eigen nummers en droomt van optreden in parochies en op festivals.

Wannes Vandevivere (links), Kristien Berte en Stijn Rommens. Michaël Van Hecke ontbreekt op de foto. © Damiaan Dufaux

Lofprijzing? Voor de meeste Vlaamse gelovigen en parochies is het wellicht een onbekend concept. „Het is populair bij zowel katholieke als protestantse vernieuwingsbewegingen, vooral onder de Engelse naam praise and worship”, vertelt Kristien Berte. „Het is een vorm van gebed die God expliciet centraal plaatst, met liederen en teksten die bijvoorbeeld enkele van zijn vele namen bezingen.”
Anderhalf jaar geleden begon Berte samen met een vriendin in haar eigen parochie, Merelbeke-Oosterzele, met maandelijkse lofprijzingsavonden. „Ik leerde het kennen tijdens internationale vormingen en het lag me meteen ontzettend goed. Het bleef centraal staan in mijn leven, tot ik de tijd rijp vond om de parochie ermee te laten kennismaken”, vertelt ze. „Twee keer vroeg ik enkele muzikale jongeren om te helpen bij de avonden. Ik raakte aan de praat met Wannes en dat was de aanzet voor de band.”
Intussen vervoegden nog twee studenten uit diverse hoeken van het land Cross that Bridge, Stijn Rommens en Michaël Van Hecke. Zij maakten kennis met lofprijzing via jeugdinitiatieven van verscheidene bewegingen. Berte: „We hopen de band nog uit te breiden, maar het is belangrijk dat leden niet enkel muziek willen maken, maar het loven van God ook centraal in hun leven willen stellen.”
De bandnaam Cross that Bridge verwijst zowel naar de Engelse uitdrukking voor een initiatief nemen op het juiste moment als naar het verlangen dicht bij God te zijn en anderen uit te nodigen de brug naar Hem over te steken, naar Jezus’ kruisdood en naar de zogenoemde brug in liederen. „Daarnaast is het ook onze intentie om bruggen te slaan tussen de Kerken. Het is gewoon belangrijk de eenheid te bewaren en te bevorderen”, zegt Berte. „De lofprijzingsavonden worden bijvoorbeeld bijgewoond door enkele evangelische christenen. Dan passen we de structuur van de avond aan aan wat beide groepen gemeen hebben en leggen we bijvoorbeeld niet de nadruk op het Heilig sacrament. Die avonden leerden ons overigens al veel als band.”
Cross that Bridge heeft al heel wat covers op zijn repertoire staan, maar werkt ook volop aan eigen nummers. „We zijn aan het opnemen en maken plannen voor een videoclip”, zegt Wannes Vandevivere. „Kristien schrijft de teksten, ik de muziek. We zijn ons eigen geluid nog aan het ontdekken. Ik probeer het gevoel dat haar tekst me geeft in de muziek te leggen. Er bestaan lofprijzingsliederen in alle muzikale genres. Bekijk je de teksten, dan is de grens met typische liefdesliederen dun. Uit die gelijkenis kun je leuke quizvragen puren. Hoor je nu een liefdeslied of een religieus lied?”
Vanuit zijn lokale verankering hoopt de band het lofprijzingsgebed breder bekend te maken in Vlaanderen. Berte: „Zodra het mogelijk is, gaan we graag in op uitnodigingen van festivals, vormelingendagen of parochies.”