Meer dan wat groen en glimmende bollen

Column

DE VOORBIJE weken is er weer flink wat groen onze huizen, scholen, kerken en instellingen binnengesleurd. Eerst zorgden adventskransen met kleurige kaarsen en linten voor een stemmige versiering. Later kwamen daar kerstbomen bij, in alle formaten en op zeer verscheiden manieren aangekleed. Al dan niet met een kerststalletje aan de voet. En ook in het straatbeeld fonkelde de kerstversiering overdadig en schalden de kerstmelodieën ruim vóór Kerstmis uit de luidsprekers. Ze begeleidden de jachtige pas van rusteloze cadeautjesjagers. Al dan niet richting één van de talloze kerstmarkten.
<br>Alomtegenwoordig dus die kerstsfeer. Of ook Kerstmis daarmee naderbij is gekomen, is nog maar de vraag. Bij vrienden met een jonge snaak in het derde leerjaar polste de juf naar de betekenis van dat schitterende decorum. Amper twee van het klasje kwamen in de buurt van waar het nu eigenlijk om te doen is. Wedden dat het percentage bij volwassenen niet beduidend hoger zou liggen?
<br>In De marketing van God analyseert de voormalige Nederlandse marketingadviseur Charles Swietert de katholieke Kerk met de methoden van modern management en marketing. Op het eerste gezicht misschien wat oneerbiedig. Voor kerkmensen zeker confronterend, misschien zelfs choquerend. Maar eigenlijk best leerzaam, want gedaan met grote kennis van zaken, ook van de Kerk. We vinden er de bevestiging van voornoemde vaststelling. Swietert beschrijft onder andere het ontstellende gebrek aan productkennis bij gelovigen. Met andere woorden, de kennis van de inhoud van het geloof is bedroevend gering.
<br>Dat dit ook het geval is met betrekking tot Kerstmis, hoeft dus niet te verwonderen. Voor heel veel mensen staat dit feest immers voor gezellig samenzijn met familie en naaste vrienden. Vriendelijke wensen uitwisselen en vrede betrachten. Zeer zeker achtenswaardige betrachtingen. En ze mogen gerust nog wat beter ter harte worden genomen.
<br>Maar hopelijk laat de kersttijd ook ruimte voor echte verstilling, zodat we kunnen stilstaan bij waar het werkelijk om gaat. Want in de kerstnacht vieren we één van de diepe mysteries van ons geloof. Dat God naar ons toekomt in een Kind. In zijn Zoon die ons bestaan deelt. God wordt zo één van ons. Hij wordt zelf mens om ons te bevrijden van onze onmacht en van de zonde.
<br>Hij doet dat niet met pracht en praal, wel in een kribbe, als iemand voor wie geen plaats is. Diegenen die hem verwelkomen zijn niet de machthebbers of de heersers, maar eenvoudige herders. Is er een sterker symbool te vinden om uit te drukken dat Hij is gekomen voor ieder van ons?
<br>„De engel zei: ‘Schrik niet, want ik heb een goede boodschap voor u, een grote vreugde voor het hele volk. Vandaag is in de stad van David uw Redder geboren; Hij is de Messias, de Heer’” (Lucas 2, 10-11). We wensen al onze lezers toe dat ze die goede boodschap van de engel ook in hun eigen leven mogen ervaren en op hun beurt die vreugde uitstralen waaraan onze tijd zoveel behoefte heeft. Aan u allen een Zalig Kerstfeest.
<br>

Lees artikel