Voor jou

Column

Onmogelijk er naast te kijken. De helgroene affiches in de buurt van scholen, kloosters en kerken vallen gegarandeerd op. Sommigen vroegen zich al luidop af of Kerk+Leven een graantje wil meepikken van de ecologische hype, die zelfs van Al Gore een Nobelprijswinnaar voor de Vrede maakt. Terechte zorg om de toekomst van onze aarde en onze waakzame aandacht voor de schepping hebben er nochtans niet meteen iets mee te maken.
<br>
<br>Het groen van de affiche is veeleer toeval. Al kiezen vormgevers meestal een kleur die in de lucht hangt. En dus heeft de kleur onrechtstreeks misschien toch iets te maken met die groene golf. Een affiche is echter meer dan haar kleur. Ze brengt bovenal een boodschap, kort en krachtig. In één blik te lezen: „Ik ben er voor jou.” Doch de diepere betekenis onthult zich niet in één oogopslag. Wie zijn tijd neemt, valt het op hoe die slagzin gevat zit in een tekstballonnetje. Met een duidelijke verwijzing naar boven. Die uitspraak komt van God.
<br>
<br>Onze God heeft zich immers geopenbaard als diegene die beloofde er steeds te zijn voor zijn volk. Onze God schaart zich aan de zijde van de mens en trekt zich altijd zijn lot aan. Hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn, Hij laat ons nooit in de steek. Wat dit zoal kan betekenen, kunnen onze abonnees lezen in de brochure van de hand van Carlos Desoete. Die wordt deze dagen verspreid op ruim 300.000 exemplaren in het kader van de lopende herabonneringsactie op ons blad.
<br>
<br>In deze fleurige brochure schrijft de Brugse priester dat niemand God heeft gezien, „tenzij Hij misschien wel eens te zien zou kunnen zijn in mensen die elk op hun manier van Gods naam een werkwoord maken dat ze in alle vormen en op alle wijzen vervoegen. Ja, God is te zien in mensen die geloven dat Hij te doen is.” Wij mogen dus meewerken met God om zijn droom voor de mensen, zijn Rijk te helpen realiseren.
<br>
<br>Dat kan uiteraard op verschillende manieren. Wij doen het op onze manier door wekelijks een blad te maken met goed nieuws voor iedereen. Een blad met aandacht voor wat leeft in Kerk en samenleving. Met oog voor zwakken en kleinen, wier stem maar moeilijk klinkt. Nooit berustend, maar gesterkt door de hoop van zijn belofte er te zijn voor ons.
<br>
<br>Met ruimte voor de verscheidenheid waarin mensen Hem proberen te doen. In concrete actie en dienstbaarheid, in contemplatie en bezinning, in liturgie en catechese. Wij willen het komende werkjaar die belofte dus tot de onze maken. In het besef dat we dit niet doen voor onszelf, maar uiteindelijk ter wille van Hem.
<br>Die ‘wij’, dat is een rijke verscheidenheid van gedreven medewerkers. Meer dan vijfhonderd verschillende edities met elke week ruim 1.500 bladzijden lokaal nieuws uit de plaatselijke gemeenschappen vergen vele handen. De inzet van de massa vrijwillige medewerkers mag hier wel eens onderstreept worden. Zij die wekelijks de teksten aanleveren, de noeste werkers die de abonnementen beheren en niet te vergeten de nijvere ijveraars die u de komende dagen zullen aanspreken om uw abonnement te vernieuwen. Zonder hen zou een blad als Kerk+Leven gewoon niet mogelijk zijn. U kunt hen niet beter eren dan door uw abonnement te hernieuwen. En waarom niet door het anderen aan te bevelen of aan iemand te schenken?

Lees artikel