Mijnheer pastoor heeft het gedaan

Voorgrond

Priester en godsdienstleerkracht Pieter Delanoy verrast als de mol in het gelijknamige programma.

Pieter

Bijna een miljoen Vlamingen volgde de voorbije weken het spannende verloop van het populaire televisieprogramma De Mol (Vier). De opvallendste deelnemer dit jaar was zonder twijfel de drieëndertigjarige priester-leraar Pieter Delanoy uit Assebroek, bij Brugge. Wat velen niet konden geloven blijkt toch waar te zijn: Pieter is de mol.

Met zijn drieën streden ze in de finale aflevering: student Lloyd Vermeulen, financieel recruiter Bahador Sabouri en Pieter Delanoy. Bahador was bij veel kijkers al snel de hoofdverdachte, al werd ook Lloyd steeds vaker genoemd. En Pieter? Die was zo’n enthousiaste deelnemer dat velen zich amper konden voorstellen dat hij de mol was. Dat hij bovendien ook priester is, speelde ook mee. „Een priester mag toch niet liegen?”, klonk het vaak. Het draaide anders uit. Delanoy is wel degelijk de mol.

Hoe evident was het eigenlijk, om als priester de saboteur van het spel te moeten zijn? „Voor mij was het evident”, verklaart Pieter Delanoy aan Kerk & Leven, „omdat ik heel goed getraind en gecoacht werd. Ik denk dat het niet moeilijker was om als priester deelnemer of mol te zijn. Ik moest gewoon all the way gaan, in mijn geval in sabotage en tegenwerking.”

Dat deed hij uitstekend, volgens zijn medekandidaten. Winnaar Lloyd Vermeulen: „Pieter was een schitterende mol. De ene keer molde hij rechtuit, de andere keer stuurde hij ons de verkeerde kant op zonder dat we het door hadden. Geniaal gedaan, echt waar.” Verliezend finalist Bahador Sabouri beaamt: „Hoe Pieter de hele groep op sleeptouw kon nemen, dat was fantastisch. Ik heb als voorbereiding zes seizoenen van De Mol herbekeken en ik verzeker u: Pieter is echt één van de beste Mollen ooit.”

Gemakkelijk te ontmaskeren was hij zeker niet. Lloyd Vermeulen: „Ik verdacht Pieter al vrij snel, maar toch bleef ik twijfelen. Pieter bleef namelijk steevast in zijn rol van sympathieke zeveraar, met of zonder camera. Tot op het laatste moment had ik twijfels. Kan zo iemand zo’n dubbele rol spelen? Uiteraard speelde zijn priesterschap mee in mijn afweging. Het ene moment denk je dat hij als priester de ideale mol is, het andere moment denk je dat hij dat als priester niet kan maken.”

Botste zijn rol als mol inderdaad niet met zijn levenshouding als priester, waarbij de waarheid en het belang van andere mensen centraal staan? „Ik heb niet deelgenomen als priester. Ik schreef me in als kandidaat en kreeg toevallig de rol van mol toebedeeld. Ik heb in dit programma niet de functie van priester vervuld. Het is een spel, he. En dat moet je zo goed mogelijk spelen om het beste eindresultaat te behalen.” Zo ziet ook presentator Gilles De Coster het: „Ik geloof dat Pieter een mooie ambassadeur van de Kerk was, al zullen er zeker ook mensen zijn die daar niet mee akkoord gaan. Dat hij priester is, was voor ons geen factor om hem als mol te kiezen. Maar ook een priester heeft het recht om zich in te schrijven voor een spel en daarin zijn rol te spelen, net zoals hij ook Monopoly mag spelen. Dat doet geen afbreuk aan zijn capaciteiten en zijn gezag als priester. Integendeel, hij speelde zijn rol met humor en met grote overgave. We werden soms omvergeblazen door zijn spitsheid en zijn manier om op onverwachte situaties te reageren. Zijn medekandidaten zien hem ongelooflijk graag omdat zij ook beseffen dat de mol slechts zijn rol was.”

Hoe reageerden de leerlingen van Pieter Delanoy op zijn deelname? „De leerlingen leefden helemaal mee met het spel” zegt hij daarover. „Week na week volgden ze het en hoopten ze dat ik zou winnen. Aanvankelijk wilde ik deelnemen om een vzw voor jongeren in Zuid-Afrika te steunen. Als ik dan won, kon ik al het geld aan dat goede doel schenken. Het liep natuurlijk anders, maar de leerlingen hoopten echt dat ik de prijzenpot zou winnen. Nu ik de mol ben, zullen ze echter even blij en trots zijn.”

Als priester, en dus als vertegenwoordiger van de Kerk, nam Pieter Delanoy deel aan een populair televisieprogramma. Is dat strategisch een goed idee voor de Kerk: mensen in de wereld plaatsen en andere dingen laten doen dat het klassieke kerkwerk? „Dat is een geniale vraag”, lacht Delanoy, „omdat ik dat inderdaad denk. Men vraagt mij soms: zitten er door De Mol nu meer mensen in uw kerk? Dat is absoluut niet zo. Het doelpubliek voor de eucharistieviering zit al in de kerk. Ik merk wel dat, door meer in de wereld te gaan staan, de publieke opinie ons meer genegen is dan wanneer we ons opsluiten. Ik merk ook dat gewone mensen daardoor met het geloof bezig zijn. Een priester die deelneemt aan De Mol zorgt ervoor dat er op café, op het werk en aan de koffie gesproken wordt over het geloof en over de houding die mensen aannemen tegenover Kerk en priesters. Ik denk dat mijn deelname aan de Mol ertoe leidde dat er meer werd gesproken over het geloof en alles wat daarmee te maken heeft. Daar kunnen we als Kerk uit leren. Misschien moeten we zo’n dingen vaker doen.”

Ook Gilles De Coster ziet een opportuniteit voor de Kerk: „Ik denk dat zijn deelname een frisse blik kan werpen op een jonge priester en hoe die in het leven staat. Pieter is een toffe kerel met wie ik graag nog een pint wil gaan drinken. Tegelijk ben ik nu ook benieuwd om eens naar zijn preek te gaan luisteren.”