‘Schandaal’ van verdeeldheid doet snakken naar eenheid

Buitenland

Bisschoppenconferentie in de Verenigde Staten levert opmerkelijke nationale synthese van het synodale proces af

Onderling twistende bisschoppen, oppositie tegen de paus en disputen over liturgie wegen op de Kerk in de VS. © KNA-Bild

Op 19 september, ruim een maand na de deadline, publiceerde de bisschoppenconferentie van de Verenigde Staten haar Nationale synthese van het volk van God in de Verenigde Staten van Amerika voor de diocesane fase van de synode 2021-2023. Dat rapport is een verwerking van de inbreng van zowat 700.000 van de naar schatting 66,8 miljoen Amerikaanse katholieken die deelnamen aan het wereldwijde synodale proces waartoe paus Franciscus uitnodigt.
De nationale synthese is gebaseerd op 22.000 rapporten van paro…