Interculturele lezing van de concilieteksten

Kerk

Vrouwen nemen het woord in de liturgie, ondenkbaar zonder het concilie. © Synodale Weg/Maximilian von Lachner

Zestig jaar geleden, op donderdag 11 oktober 1962, werd het Tweede Vaticaans Concilie geopend. Vandaag wordt die kerkvergadering beschouwd als een ‘waterscheiding’ in de geschiedenis van de Kerk. Het concilie herbekeek immers de betrekkingen tussen de Kerk en de moderne wereld, zette aan tot de vernieuwing van de liturgie, tot oecumene, tot interreligieuze dialoog en tot heiligheid van alle gelovigen.
Deze week vindt in Rome een studiebijeenkomst plaats die dat concilie wil bekijken vanuit nieuwe perspe…