Anderhalve eeuw cultuur uitwissen

Buitenland

Commissie onderzoekt kerkelijke betrokkenheid bij assimilatie van inheems-Amerikaanse kinderen

Niet zelden werden de lange haren van inheems-Amerikaanse kostschoolgangers geknipt bij aankomst. © Image Select

Vertegenwoordigers van inheems-Amerikaanse volksgroepen, bisdommen en katholieke congregaties in de Verenigde Staten van Amerika slaan de handen in elkaar. Samen vormen ze het Catholic Native Boarding School Accountability and Healing Project (AHP), een commissie die informatie verzamelt over de rol van de Kerk bij het uitbaten van verscheidene kostscholen waar inheems-Amerikaanse kinderen werden geassimileerd in de witte samenleving.
Gedurende anderhalve eeuw was het doel van dergelijke kostscholen inh…