Zomerzin

Standpunt

De zomer regeert het land, voor velen lonkt weldra een heerlijke vakantie. We keken maandenlang uit naar die lange, zonnige dagen waarop het leven tijdelijk in slow motion gaat. We omarmen opgelucht de momenten van ontspanning, van minder verplichtingen en minder arbeid. Plots hebben we wat meer tijd ter beschikking. Die hoeft niet exclusief te gaan naar het zalige nietsdoen. Er ontstaat ook ruimte voor verdieping en zingeving, een behoefte die bij velen leeft, maar waarvoor we niet altijd de nodige tijd hebben of maken.
Op het eerste gezicht is het zingevingsaanbod in de zomer kleiner dan anders. Het kerkelijke leven lijkt wat stil te vallen. In onze kerken duikt tijdens de grote vakantie minder volk op in de zondagsvieringen. Gaan we zelf op reis, dan slaan we al vlugger een eucharistie over, al is het maar door de taalbarrière op onze vakantiebestemming. Gelukkig zijn er ook opportuniteiten. Wie ervoor openstaat, ziet hoe de zomer een waaier aan zinvolle kansen biedt.
Daarvoor hoeft u niet ver te lopen. In eigen land zijn er heel wat parochies en plaatselijke gemeenschappen die in de vakantiemaanden bijzondere activiteiten organiseren. In ons Dossier ontdekken we een rist lokale aanbieders van zomerse zingeving.
Dat is bewonderenswaardig, want zowel de professionele krachten als de vrijwilligers hebben net een pittige tijd achter de rug, met Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, vormsels, eerste communies en doorgaans nog enkele huwelijken. Toch vinden ze tijd en energie om ook in de zomer van hun parochie een levendige plek te maken. Een Bijbelkamp, vakantiefoto’s, getuigenissen op De preekstoel, volksspelen, een aperitiefconcert, een ommegang, een opmerkelijk jubileum, Wondere Woensdagen of op stap gaan met gezinnen, er blijkt voor elk wat wils te Wie ervoor openstaat, ziet hoe de zomer een waaier aan zinvolle kansen biedt zijn.
Ook op reis loeren de zingevingsmogelijkheden om elke hoek. U kunt zich in verre oorden laten overdonderen door het plaatselijke natuurschoon, met hoge bergen, hemelsblauwe zeeën en meren, mysterieuze bossen of weidse panorama’s. Daar beleeft u momenten waarop u moeiteloos stilstaat bij de grotere betekenis van het leven en de schepping.
Op uw vakantiebestemming kunt u zich ook vergapen aan religieus erfgoed. Eeuwenoude gebouwen en monumenten doen ons beseffen dat we slechts een stip in tijd en ruimte zijn. Precies dat inzicht schept de nederigheid die nodig is voor echte zingeving.
Gaat u niet op reis? Geen nood, ook in de eigen omgeving vindt u plekken van rust en stilte, zowel buiten als binnen. Een bos in de ochtendnevel, een uitgestorven woonwijk na slapenstijd, een inspirerende sterrenhemel tijdens een heldere zomernacht. Misschien maken we nu wel tijd voor de kerken en kapellen waaraan we anders achteloos voorbijlopen. In elke streek kunt u halt houden bij een Mariabeeld in de velden, of bij een kruis langs de weg, als herinnering aan iemand die er ooit het leven liet.
En als zelfs dat niet meer kan, biedt onze eigen geest de ruimte voor verdieping. We kunnen een boek lezen dat ons andere perspectieven biedt, of gewoon onze gedachten de vrijheid gunnen om te verdwalen in alles wat ons leven bijzonder maakt.
En wat mag u van dit blad verwachten? In de zomermaanden – na het nummer van volgende week dus – verschijnt Kerk & Leven minder frequent (één keer in juli en vier keer in augustus), vooral om onze vrijwilligers hun welverdiende rust te gunnen. Niettemin blijven ook wij u de komende maanden geestelijk voedsel serveren, zoals u dat van ons gewoon bent. Wie zin heeft in een zinvolle zomer, heeft dus een overvloed aan mogelijkheden.