‘Damiaan was ijverige bij’

Aartsbisdom

Damiaans verhaal voortaan ook op de wijze van Godly Play

Kinderen luisteren geboeid naar Godly Play-verteller An Mollemans. © Tony Dupont

Na Don Bosco heeft nu ook pater Damiaan zijn verhaal op de wijze van Godly Play, een creatieve en ervaringsgerichte manier om Bijbel- en heiligenverhalen te verkennen. Het verhaal werd recentelijk voorgesteld in Damiaans geboortehuis in Tremelo, het huidige Damiaanmuseum. Vijftien pasgevormde leerlingen van de gemeentelijke basisschool De Puzzel in Begijnendijk beleefden de lancering ervan vanaf de eerste rij.
Een woensdagmiddag in het Damiaanmuseum. Eén voor één treden de kinderen de vertelruimte binnen en worden ze verwelkomd door Godly Play-verteller An Mollemans. Afwachtend kijken ze wat rond en ontdekken al vlug een houten kistje waarin vijf voorwerpen zitten. Hun nieuwsgierigheid wordt op de proef gesteld. Ze zijn klaar om te luisteren, zich te verwonderen over het verhaal, het te verwerken en finaal feest te vieren. An Mollemans neemt hen met zachte stem mee op de levensweg van pater Damiaan.
„Om dat verhaal tot stand te brengen, deden we een beroep op mensen die pater Damiaan door en door kennen en Godly Play-vertellers en dito trainers die waken over de specifieke eigenschappen van deze methodiek”, zegt An Mollemans. „Voor ons was het belangrijk de kindertijd van de heilige Damiaan niet te negeren, maar daarnaast ook zijn karaktertrekken te beschrijven en dat te verbeelden in symbolen. Er werd geschrapt en toegevoegd tot we een eerste verhaal hadden en dat finaal konden vertellen aan een testpubliek. Aan de hand van hun reacties ontstond het uiteindelijke verhaal en het vertelmateriaal.”

Verbeelding

Damiaans verhaal op de wijze van Godly Play begint bij diens geboorte als Jozef De Veuster en vertelt hoe hij opgroeit in Tremelo en op negentienjarige leeftijd kiest voor het kloosterleven. Hoe hij en niet zijn broer Pamfiel als missionaris afreist naar Hawaï, er kerken bouwt en er zelfs bijen houdt. Tot finaal lepra uitbreekt en hij mensen begeleidt naar het eiland Molokai. Een boekje van Damiaan, een pandanusboom, een bloem met een bij, een zaag en enkele knikkers begeleiden het verhaal.
„Die dingen spreken tot de verbeelding”, vindt Ruben Ooms (11). „Voornamelijk de zaag vind ik interessant. Damiaan timmerde aan kerken, maar hij ging ook overal ‘zagen’ om iets gedaan te krijgen voor de mensen met lepra. Hij was een heuse volhouder. Ook de bij vind ik een belangrijk element. Damiaan hield niet enkel bijen, hij was ook zelf een ijverige bij.”
Ook Julie Dubois (12) is onder de indruk van het verhaal. „Pater Damiaan offerde zich op voor de zwaksten. Ook al was hij aanvankelijk niet ziek, toch vergezelde hij de zieken naar Molokai. Er was daar geen speelgoed voor de kinderen en hij liet daarom knikkers overkomen uit België.”
„Dat pater Damiaan daadwerkelijk werd geboren in dit huis, maakt het verhaal wel heel bijzonder”, klinkt het bij Kyan Guldentops (12).
Damiaans verhaal op de wijze van Godly Play ontstond met de steun van Damiaan Vandaag, het Damiaanproject van de Vlaamse en Nederlandse paters van de Heilige Harten. „Hier droomden we al lang van”, zegt Ruben Boon, projectleider van Damiaan Vandaag. „Kijken door kinderogen is opnieuw leren zien en zo konden we Damiaans verhaal volgens de Godly Play-methodiek schrijven. Uiteraard zullen we het verhaal opnemen in ons aanbod.”