Dag paus Franciscus

Aartsbisdom

Pastorale regio Halle roept jongeren op brieven te schrijven aan de paus

• Jongerenpastor en vrijwilligers werken concept uit voor scholen, catechisten en IJD-begeleiders
  • Kinderen en jongeren krijgen kans vragen en bedenkingen te formuleren
  • Brieven worden verstuurd in juni

Tine Peeters en regiocollega Hans Mannaerts klimmen alvast in de pen. © Pastorale regio Halle

Paus Franciscus overstelpen met brieven en tekeningen van Vlaamse jongeren. Het is op z’n minst een opmerkelijke uitdaging, maar één die ze ongetwijfeld met plezier aangaan. IJD, Jongerenpastoraal in Vlaams-Brabant en Mechelen, wil in juni een stevig pakket verzenden naar Rome met gelukwensen, aanmoedigingen, vragen, bedenkingen en tekeningen van jongeren aan het adres van de paus. „We hopen paus Franciscus daarmee te verrassen,” zegt Tine Peeters, jongerenpastor in de pastorale regio Halle, „maar we kijken voornamelijk uit naar zijn antwoord.”
Enkele weken voor paus Franciscus’ 85ste verjaardag, op 17 december laatst, broedde Tine Peeters al op het idee om de kerkvader zoveel mogelijk brieven toe te sturen en hem te feliciteren met zijn nieuw levensjaar. Wat toen naar eigen zeggen een zot idee leek en bijgevolg nooit haalbaar, is vandaag een degelijk uitgewerkt concept voor leerkrachten in het lager en in het middelbaar onderwijs, voor catechisten zowel als voor plaatselijke begeleiders van plussers- en IJD-groepen.
„De nadruk ligt niet langer op paus Franciscus’ verjaardag, maar veeleer op wat jongeren hem willen toevertrouwen”, zegt Tine Peeters. „Jongeren hebben wel degelijk een mening over het reilen en zeilen in de Kerk vandaag en krijgen nu een middel om dat te laten weerklinken, rechtstreeks aan de paus. Wat vinden ze goed? Wat stuit hen tegen de borst?”
De voorbije maanden dokterde een werkgroep in de pastorale regio Halle, vijf werkvormen uit waarmee leerkrachten, catechisten en groepsbegeleiders aan de slag kunnen, ieder volgens eigen doelgroep. Die bundel wordt hen straks toegezonden of bezorgd, waarna de uitdaging „We willen paus Franciscus verrassen en hopen op een antwoord” kan beginnen, niet enkel in de pastorale regio Halle, maar in het hele vicariaat.
„De werkvormen zijn divers, inhoudelijk, creatief en ludiek”, zegt Tine Peeters. „We willen iedereen die met jongeren werkt, inspireren om in gesprek te gaan met elkaar, over de Kerk en onze paus. Alles wat daarvoor nodig is, is te vinden op www.vlbm.be/brievenaandepaus.”
De bundel vermeldt onder meer leuke spellen voor kinderen en jongeren. Zo is er een soort ganzenbordspel waarmee kinderen de paus kunnen leren kennen en vervolgens zelf vriendenblaadjes kunnen maken voor hem. De slimste mijter van het Vaticaan is dan weer een ludieke quiz gebaseerd op De Slimste Mens ter Wereld waarbij deelnemers kandidaat-pausen zijn. Achteraf krijgen ze vragen aangereikt. Wat kan de paus volgens jou vandaag betekenen voor jongeren en hun leefwereld? Wat zou jij aan de paus willen vertellen over hoe jij de wereld ziet en ervaart? Over welk wereldprobleem ben je bezorgd en wat zou jij graag willen dat eraan gebeurt? Ook The Two Popes, een film uit 2019 waarin de stijl van paus Franciscus zowel als die van zijn voorganger Benedictus XVI op een geromantiseerde manier in beeld wordt gebracht, kan jongeren inspireren. In catechesecontext valt dan weer Bidden met de paus op, een bezinnende wandeling met een gebedsintentie van de paus en een briefschrijfmoment als reactie.
„Het zijn leuke activiteiten, maar het blijft de bedoeling een brief te schrijven”, zegt Tine Peeters. „We verzamelen die brieven tegen uiterlijk 17 juni. Enkele dagen later vertrekken ze dan als één groot postpakket naar Rome, uiteraard met respect voor het briefgeheim. Vanaf dan is het vol spanning uitkijken naar een antwoord.”