Snelheidscontroles toevertrouwen aan privébedrijven?

Tweespraak

De stad Bilzen gaat met een private partner in zee om trajectcontroles uit te oefenen. Burgemeester Johan Sauwens meent dat de verkeersveiligheid in zijn stad enkel maar wel kan varen bij de samenwerking.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Het verkeersveiligheidsplan dat de gemeenteraad van Bilzen goedkeurde omvat naast de invoering van zone 30 en fietsstraten ook trajectcontrole in twaalf woonstraten met te snel verkeer. Vanaf 1 februari 2021 werd het immers mogelijk voor de gemeenten om kleine snelheidsovertredingen te sanctioneren via een gemeentelijke administratieve sanctie, een zogeheten GAS-boete. Om dat in te voeren, doen we in Bilzen een beroep op TAAS, een privéconsortium dat de camera’s plaatst, de overtreding registreert en die via s…

Jo Brouns, burgemeester van Kinrooi, is tevreden dat steden en gemeenten zelf snelheidsovertredingen kunnen beboeten. Daarvoor werkt hij evenwel liever niet samen met privébedrijven.

Dat de Vlaamse overheid de bevoegdheid om snelheidsovertredingen tot twintig kilometer per uur in zones 30 en 50 toe te vertrouwen aan steden en gemeenten, is een goede zaak. Daarover zijn alle lokale besturen het eens. Zo kunnen ze immers de handhaving van het eigen verkeersveiligheidsbeleid in eigen handen nemen. Een stuk minder enthousiast ben ik over het inschakelen van een private onderneming bij die snelheidscontroles.
Allereerst is het bedrijf TAAS momenteel de enige private aanbieder van snelheidscontroles. Dat je hun voorwaa…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €47
tot eind 2022

Registreer je hier