Poolse Kerk in crisis

Buitenland

De helft van de bevolking zou volgens een peiling willen dat paus Franciscus alle bisschoppen van het land ontslaat

De bisschoppen van Polen klaagden bij de paus dat het Vaticaan hen te streng aanpakt over seksueel misbruik. © Belga Image

Blijkens een peiling van enkele Poolse commerciële televisiestations is zowat vijftig procent van de bevolking van Polen er voorstander van dat paus Franciscus alle bisschoppen in het land afzet. Dertig procent is tegen, de overige twintig procent heeft geen mening. De peilingen werden gehouden tegen de achtergrond van een aanhoudende crisis veroorzaakt door het bekend raken van grootschalig verzuim door de kerkleiding in de aanpak van seksueel misbruik.
Verscheidene bisschoppen in Polen, voormalige en …