Jeugdbewegingen sterker dan ooit

Op de voorgrond

Ruim 275.000 kinderen en jongeren vinden de weg naar een jeugdbeweging in Vlaanderen

• Nooit eerder noteerden jeugdbewegingen zoveel inschrijvingen
  • Levensbeschouwing speelt geen grote rol in keuze voor organisatie
  • Uit jaarthema’s blijkt ambitie, hoop en zin in avontuur

De Vlaamse jeugd blijft in beweging. © Bertrand Goethals

Schrik niet als u vrijdag weer honderden jongeren in het uniform van de jeugdbeweging van hun keuze naar school ziet gaan. Op 22 oktober vieren ze immers de jaarlijkse Dag van de Jeugdbeweging, een feest waaraan Kerk & leven ook verderop in dit nummer aandacht besteedt. Het voorbije anderhalf jaar hadden de jeugdbewegingen in ons land echter niet altijd reden tot feesten. De coronacrisis bemoeilijkte de organisatie van zomerkampen danig en in juli werden heel wat bivaks bovendien ontruimd wegens het noodweer dat grote delen van Wallonië trof. Toch liet leiding de moed niet zakken, getuige daarvan de hoge inschrijvingscijfers dit jaar.
Definitieve cijfers voor het werkjaar 2021-2022 zijn er nog niet, aangezien de inschrijvingen bij de meeste jeugdbewegingen nog lopen. „De startdagen van lokale afdelingen zijn nog volop bezig”, klinkt het op het nationale secretariaat van KLJ. „Vaak proberen kinderen en jongeren enkele keren een activiteit uit alvorens ze zich daadwerkelijk inschrijven. Onze deadline voor de ledenadministratie van lokale afdelingen is daarom jaarlijks eind oktober.” Toch valt de tendens nu al niet meer te ontkennen, de jeugdbewegingen zijn populairder dan ooit. Scouts en Gidsen Vlaanderen telt voor het eerst meer dan 86.000 leden, waarvan bijna 13.000 nieuwe inschrijvingen. De stijging is merkbaar bij leden zowel als leiding en dat in alle leeftijdstakken. „Nooit eerder waren er meer scouts en gidsen in dit land”, glundert woordvoerder Jan Van Reusel van Scouts en Gidsen Vlaanderen. „Kinderen en jongeren hebben in de nasleep van de coronapandemie meer dan ooit behoefte aan ontmoeting, spel en uitdagingen op ooghoogte, met elkaar. Het vaste nest dat ze bij een jeugdbeweging vinden, biedt een veilige omgeving daartoe. Tegelijk geniet de leiding veel vertrouwen van ouders. Die bewees tijdens de kampperiode een gedegen omkadering voor organisatie „Het vaste nest dat jongeren bij de jeugd-beweging vinden, biedt een veilige omgeving” van activiteiten te kunnen bieden.”
Ook bij Chirojeugd Vlaanderen, de grootste jeugdbeweging in ons land, laten de inschrijvingen records optekenen. Ruim 115.000 kinderen en jongeren in Vlaanderen mogen zich lid van de Chiro noemen. KSA telt meer dan 36.000 leden, FOS Open Scouting rondt net niet de kaap van 10.000 leden en KLJ klokt voorlopig af op 22.000 ingeschreven kinderen en jongeren. IJD Jongerenpastoraal telt 2.100 leden, maar stafmedewerker Nicolas De Brauwer benadrukt dat dat cijfer niet representatief is aangezien de inschrijvingen nog volop lopen. Of er bij IJD een stijging in het aantal leden valt op te tekenen, kon hij bij het ter perse gaan nog niet bevestigen. En dan zijn er nog de minder bekende erkende jeugdbewegingen in Vlaanderen. Jeugd Rode Kruis, Jeugdbond voor Natuur en Milieu en het pas erkende Evangelisch Jeugdverbond (EJV) tellen samen zo’n 6.000 leden.
IJD Jongerenpastoraal is de jeugddienst van de katholieke Kerk in Vlaanderen. Ook KSA en KLJ noemen zich uitdrukkelijk christelijk. Zowel Chirojeugd Vlaanderen als Scouts en Gidsen Vlaanderen (voorheen VVKSM) zijn actief pluralistische organisaties die christelijk zijn geïnspireerd. Bij hen zijn er heel wat verschillen in levensbeschouwelijke beleving tussen de groepen onderling. Bij hun leden blijkt, in tegenstelling tot IJD Jongerenpastoraal en EJV, levensbeschouwing geen grote invloed te hebben op de keuze voor de ene of de andere beweging. Geografische nabijheid en invloed van leeftijdgenoten spelen een veel grotere rol.
Nooit eerder vonden zoveel kinderen en jongeren de weg naar de jeugdbeweging en nu de weg openligt naar een werkingsjaar met minder restricties, dromen ze ook weer luidop van het spel van jeugdbeweging. Met jaarthema’s als Dromenland in zicht, Vonken, Fossen in de bossen en Spelen is troef blinken de jeugdbewegingen uit in ambitie, hoop en zin in avontuur.