‘Don Bosco is mijn inspiratiebron’

Aartsbisdom

Hendrik-Jan Stals uit Heverlee is nieuwe jongerenpastor in de pastorale regio Leuven

Vanuit het regiohuis in Heverlee coördineert Hendrik-Jan Stals diverse vormen van jongerenpastoraal. © Tony Dupont

„Ik ben er niet om te helpen de kerken te vullen, maar om jongeren de schoonheid van het katholieke geloof aan te reiken en hen te laten proeven van de liturgie. En ja, daarin heb ontzettend veel zin.” Hendrik-Jan Stals (27), de nieuwe jongerenpastor in de pastorale regio Leuven, klinkt enthousiast. Vol geestdrift begon hij, verbonden met IJD Jongerenpastoraal in het vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen, in september aan zijn nieuwe opdracht.
Hoewel hij vlot kan praten over zijn geloof is Hendrik-Jan Stals niet meteen theologisch opgeleid. Hij studeerde in 2015 af als ergotherapeut aan de Hogeschool PXL in Hasselt en hij breidde aan de HOGENT daaraan nog een extra jaar zorgmanagement vast. De voorbije jaren werkte hij als paramedicus in de Brusselse thuiszorg.
„Dat was beslist een boeiende taak, maar ik miste iets”, zegt hij. „Al van jongs af aan ben ik als gelovige onderweg. Dat begon als misdienaar in het Limburgse Bree, maar mijn geloof groeide pas echt tijdens de Wereldjongerendagen in Keulen en later in Madrid. Wat ik daar beleefde, trof me diep. Zo veel jongeren samen verbonden in geloof. Op een bepaald moment sprak iemand me aan over de speelpleinwerking van Don Bosco in Oud-Heverlee. Ik werd er animator, later hoofdanimator, en probeerde er kinderen een tweede thuis te geven. Don Bosco, de Italiaanse priester, is een grote bron van inspiratie. In zijn geest wil ik ook dit engagement uitoefenen. Alle jongeren zijn waardevol, ongeacht hun achtergrond of sociale context. Don Bosco slaagde er ook in mensen mee te bewegen in zijn zorg voor jongeren. Via spel kwam hij tot dialoog. Spelend ontwikkelen, fouten maken, eruit leren en jezelf heruitvinden.”
Als jongerenpastor zal Hendrik-Jan Stals voornamelijk contact zoeken met scholen, jeugdbewegingen en pastorale zones. De voorbije weken was een periode van ontmoeting en de eerste activiteiten in het Leuvense werden uitgewerkt. „Vrijdagochtend zijn we met IJD Jongerenpastoraal aanwezig tijdens De Dag van de Jeugdbeweging in park De Bruul. Op 2 november, Allerzielen, vindt Light a Candle plaats en we plannen op 15 december een adventsviering in de kapel van het Leo XIII- seminarie. Nog in december organiseren we een nocturne tijdens de Leuvense kerstmarkt. Mensen kunnen dan in de Sint-Pieterskerk even stilvallen bij muziek en gebed. De komende weken hoop ik ook heel wat jongeren te ontmoeten in de andere pastorale zones in de regio Leuven.”