De kracht van vertraging

Aartsbisdom & bisdom Antwerpen

Dag van de Trage Weg trekt na corona wellicht nog veel bezoekers

Trage wegen leiden vaak langs veld- en kerkwegels en vertellen veel over de eigenheid van een dorp of regio. © Trage Wegen vzw

Op het platteland, in de dorpskern of verkaveling, zelfs in de stad. Het is misschien verrassend, maar haast overal kunt u een trage weg tegenkomen. „Trage wegen zijn paden en wegen bestemd voor niet-gemotoriseerd verkeer, wegen waarvan wandelaars, fietsers en ruiters de belangrijkste gebruikers zijn”, legt Zowie Vangeel van Trage Wegen vzw uit. „Met een boutade zou je kunnen stellen dat honderd jaar geleden alle wegen trage wegen waren, maar dat ze in de verdrukking kwamen door de opkomst van de auto.”