Lichtpunt in duisternis

Kerk

Mama’s Depot zaait hoop in binnen- en buitenland. Kerk&Leven en Kerknet brengen verhalen van hoop in de advent

Jaklien Desie (links) en vriendinnen van Mama’s Depot maken mensen blij met tweedehandskledij. © Marleen Van Rosendael

Je kiest niet waar je wordt geboren. Als je op de wereld komt in een gezin in armoede, is het moeilijk uit die vicieuze cirkel te geraken. Dat is de drijfveer van Jaklien Desie (69) uit Bertem. Samen met Daniëlle Goudrange, Linda Vanderstappen en Marleen Van Rosendael stoot ze aan de kar van Mama’s Depot, een initiatief van KVLV Bertem, Leefdaal en Korbeek-Dijle.
Mama’s Depot biedt mensen die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen babyspullen, kinderkleding en speelgoed aan tegen een zacht prijsje. „We willen die mensen in de watten leggen. We willen straaltjes van hoop in hun leven brengen, hun laten voelen dat ze meetellen, dat ze iets betekenen, die er iemand naar hen omkijkt, luistert naar hun verhaal, hen een kop koffie aanbiedt, om hen geeft, kortom, dat ze erbij horen”, vertelt Jaklien Desie.
Al snel trok Mama’s Depot de dienstverlening open. „Vandaag wippen ook jonge moeders binnen, op zoek naar tweedehandskleding, maar evengoed oma’s en opa’s die voor hun kleinkind een kinderstoel in huis willen”, vertelt Desie. „In het pand waar we onderdak vonden, zijn ook de fanfare en de bibliotheek gevestigd. Dat houdt de drempel laag. Niemand weet waarom precies je hier binnenloopt.”
Jaklien Desie was altijd al sociaal bewogen. „Ikzelf kwam niets te kort in mijn leven. Daarom nam ik me voor na mijn pensioen iets terug te doen voor de samenleving, recht uit het hart. Mijn aandacht gaat vooral naar kinderen.”
De vier vrouwen dragen de hoop ook uit buiten de landsgrenzen. „We steunen enkele projecten van vrienden in het buitenland, in Gambia, Senegal en Kenia, zodat we weten dat onze goederen in goede handen terechtkomen.” En ook naar de overstroomde gebieden in eigen „We willen straaltjes van hoop in hun leven brengen” land, Pepinster, droegen ze hoop in de vorm van schoolgerei en babyspullen. „Een lichtpuntje voor die mensen in barre tijden”, zegt Desie. „Om hen wat moed te geven om door te zetten.”
Niet enkel die vrouwen zijn zaaiers van hoop. Ieder van ons kent in zijn omgeving wel mensen die hoop uitdragen. Naar die verhalen is Kerk & leven nu dus op zoek.
Tijdens de vier zondagen van de advent sporen Kerk & leven en Kerknet richting Kerstmis met een gemeenschappelijke thematische insteek. Gedurende de adventsperiode brengen de redacties van beide media warme verhalen onder de noemer Zaai hoop. Geen periode in het kerkelijk jaar is zo doordesemd van hoop als de advent. Het is een tijd van verlangen naar licht in de duisternis. Een tijd van reikhalzend uitkijken naar de geboorte van Jezus, Licht van de wereld. Die hoopvolle boodschap vieren we niet enkel met Kerstmis, maar beleven we als christenen elke dag. Elke dag vinden we zulke sprankeltjes hoop op onze weg: mensen die een goede daad stellen, een buur die een helpende hand toesteekt, een kleinkind dat op bezoek komt… en die aldus wat van Jezus aanwezig brengen in deze wereld.
Daarom zijn we op nieuwsgierig naar uw verhaal. Wie zaait hoop in uw leven? Wie is een lichtpunt voor een ander in donkere tijden? Dat hoeven geen superman- of supervrouwverhalen te zijn. Het gaat vaak om kleine gestes die net dat beetje licht brengen waaraan iemand nood had en aldus een wereld van verschil maken. Die verhalen willen Kerk & leven en Kerknet delen, om zo de hoopvolle blijde boodschap te verkondigen en anderen een hart onder de riem te steken. En uit te nodigen om rondom zich oog te hebben voor sprankels hoop die vreugde in zich dragen. Want hoop doet leven.