Wat het verstand te boven gaat

Kerk

Tweeëntwintig wetenschappers getuigen in een boek over hun geloof

• Boek is een initiatief van Cees Dekker
  • Ook twee Vlamingen droegen bij dankzij dossier in Kerk & Leven
  • Auteurs hopen allereerst jongeren te bereiken

Geloof en wetenschap, een complex filosofisch debat dat al eeuwenlang woedt. © Belga Image

Herinnert u zich nog ons dossier En toen schiep God... een gelovige wetenschapper?, dat we in augustus vorig jaar in Kerk & leven publiceerden? Daarin lieten we vier gelovige wetenschappers aan het woord over hoe zij de relatie tussen geloof en wetenschap zien en beleven. Daartoe behoorden de Nederlander Cees Dekker, vermaard moleculair biofysicus, en Sabine Van Huffel, biomedisch ingenieur aan de KU Leuven. Na dat dossier nam Cees Dekker contact op met Sabine Van Huffel met de vraag of ze niet wilde meewerken aan een boek. Aldus geschiedde.
In Alle verstand te boven getuigen 22 wetenschappers over hun leven, werk en God. Bij hen bevinden zich twee Vlamingen, Sabine Van Huffel en kerkjurist Rik Torfs. Ook wetenschappers uit andere landen die in Nederland kwamen werken, leverden een bijdrage. Onder hen de Duitse astrofysicus Heino Falcke, die ook meewerkte aan ons dossier. „Van rooms-katholiek tot gereformeerde gemeenten en van evangelisch tot Russisch-orthodox. Wat deze gevarieerde groep mensen bindt, is dat elk van hen christen én wetenschapper is en ook heeft nagedacht over de relatie tussen geloof en wetenschap”, klinkt het in Cees Dekkers inleiding.
„Het is bijna een dogma geworden dat geloof en wetenschap elkaar uitsluiten. Het wordt zelfs niet meer ter discussie gesteld. Hoe verademend zijn deze getuigenissen van invloedrijke wetenschappers die zo ontwapenend en vrijmoedig een ander verhaal vertellen”, luidt de waarderende commentaar van kardinaal Jozef De Kesel op de cover.
Met dat ‘ander verhaal’ over de verhouding tussen geloof en wetenschap hopen de auteurs allereerst de aankomende generatie academici te bereiken. Sabine Van Huffel was dan ook opgetogen toen Cees Dekker „Hoe verademend zijn getuigenissen van invloedrijke wetenschappers” bij haar kwam aankloppen met de vraag een bijdrage aan zijn boek te leveren. „Voor mij kwam die vraag precies op het juiste moment”, zegt ze. „Ik had al beslist mijn academische loopbaan af te bouwen en de overgang naar mijn emeritaat in te zetten. Dat kwam nu in een stroomversnelling. In die nieuwe levensfase wil ik natuurlijk meer tijd maken voor mijn kleinkinderen, maar me ook toeleggen op het geven van geestelijke begeleiding. Zelf heb ik daar immers altijd veel deugd van gehad. Het hielp me belangrijke keuzes te maken in mijn leven vanuit mijn geloof. Nu wil ik op mijn beurt jongeren begeleiden.”
Alle bijdragen in Alle verstand te boven zijn autobiografisch. Sommige auteurs gaan daarbij echter ook wat dieper in op het filosofische vraagstuk over hoe wetenschap en geloof zich verhouden tot elkaar. Zo behandelt Cees Dekker zelf de vraag wat er bij de oerknal gebeurde. Aansluitend bij haar voornemens voor de toekomst koos Sabine Van Huffel echter allereerst voor een persoonlijke en getuigende insteek. Daarbij stelt ze zich ook kwetsbaar op. „Bij bepaalde passages weeg je dan af: ‘Zou ik dat nu wel schrijven?’”, legt ze uit. „Tegelijk maakt het dat je erg authentiek kunt zijn.”
„Het valt me overigens op dat dit boek in Nederland snel door de kranten werd opgepikt”, vervolgt Sabine Van Huffel. „Blijkbaar leeft die kwestie van geloof en wetenschap daar toch sterker dan bij ons. Jammer dat we uiteindelijk maar met twee Vlamingen hebben bijgedragen. Al ving ik wel al signalen op die erop wijzen dat het klimaat hier misschien aan het veranderen is. Benieuwd dus of het boek ook bij ons daadwerkelijk zijn weg zal vinden naar jongeren die voor een studiekeuze staan.”