Samen met Harry vaccins sponsoren

Op de voorgrond

Burgeractie Een vaccin voor iedereen zamelt geld in om via COVAX armere landen te helpen

• COVAX is wereldwijd initiatief om COVID-19- vaccins eerlijk te verspreiden
  • Dankzij vijf burgers kunnen particulieren het programma nu ook financieel steunen
  • Voor 4,30 euro sponsort u een vaccin elders ter wereld

AstraZenecavaccins worden uitgeladen op de luchthaven Kotoka, in Ghana. © Belga Image

Ergens in maart werd psychiater Marc Eneman gevaccineerd tegen COVID-19. „Dankzij de vlotte organisatie en de vrijwilligers was dat zo’n positieve ervaring dat ik Leuvens burgemeester Mohamed Ridouani er een mailtje over stuurde”, zegt hij. „Tegelijk hoorden we in de media hoe landen om ter snelst om ter meest vaccins voor zichzelf probeerden binnen te halen. Onder meer de paus uitte zich bezorgd over de armere landen. Het zette me aan het denken. Wat als elk westers land een minder rijk land zou voorzien van vaccins?”
„Dergelijke gedachten toets ik doorgaans af bij vrienden”, vervolgt Eneman. „Erik Hendriks en Herman Wouters waren beide meteen enthousiast, mijn dochter Elisabeth meldde aan tafel dat ze ook wilde meedoen en we vroegen ereambassadeur Renier Nijskens om ons verder te helpen. Met z’n vijven lanceerden we zo het burgerinitiatief Een vaccin voor iedereen.”
Eén enkel land steunen, bleek daarbij niet de beste piste. „Het is niet zo slim het zelf te proberen als er zoiets als COVAX bestaat, dat alle expertise in huis heeft”, zegt Elisabeth Eneman. COVAX is het internationale vaccinatieprogramma van UNICEF, de Wereldgezondheidsorganisatie en GAVI, een organisatie die zich specifiek met vaccinaties bezighoudt, bedoeld om de beschikbare vaccins eerlijk te verspreiden. COVAX leverde sinds februari 81 miljoen COVID-19-vaccins aan 129 verschillende landen, van Kosovo in Europa tot Kiribati in de Stille Oceaan. In bijna veertig landen zorgde COVAX voor het allereerste vaccin.
België maakte 4 miljoen euro vrij voor het programma. „Daarnaast wordt het vooral door grote stichtingen gesteund, zoals die van Bill Gates en van de Britse prins Harry en prinses Meghan, die als cadeau voor de verjaardag van hun zoon Archie steun vroegen voor COVAX”, „Jongeren in arme landen kijken ook uit naar het einde van de pandemie” zegt Herman Wouters, gepensioneerd orthopedagoog. „Nu kan echter ook de gewone burger in België een bijdrage leveren, die meteen terechtkomt op het juiste niveau.”
De vijf initiatiefnemers namen contact met het ministerie voor Ontwikkelingssamenwerking, dat hen doorverwees naar GAVI. „Voor we het wisten waren we aan het zoomen met de senior donor manager in Genève”, zegt Herman Wouters. „De Koning Boudewijnstichting was al mee aan boord en werd goedgekeurd om de bijdragen af te handelen.”
Een vaccin voor iedereen suggereert dan aan mensen die willen steunen dat ze de prijs van hun eigen vaccin, dat we in België gratis krijgen, zouden storten. „Onze vaccins kosten de Belgische staat, afhankelijk van de producent, tussen de 1,78 en de 14,8 euro. COVAX koopt zijn vaccins aan voor gemiddeld 4,3 euro”, klinkt het. Ngo’s zoals Rikolto, Broederlijk Delen, Artsen Zonder Vakantie en Damiaanactie schaarden zich achter de burgeractie, net als viroloog Steven Van Gucht en artsen Eva Van Braeckel en Geert Meyfroidt.
De vijf initiatiefnemers zijn zelf christelijk geïnspireerd. „Maar het belangrijkste is ons verlangen naar wereldsolidariteit, dat we delen met mensen van allerlei strekkingen”, zegt Herman Wouters. Elisabeth Eneman: „Ik geloof echt dat er wereldwijde solidariteit kan bestaan, maar wat de vaccins betreft, zagen we vooral het beeld van ieder voor zich. Jongeren in armere landen kijken net zo goed als ik uit naar het einde van de pandemie, maar zij hebben geen enkel perspectief. Daar kan ik niet zomaar van wegkijken.” Wouters: „In tweede instantie is het mooi meegenomen dat vaccinaties elders ter wereld ook ons ten goede komen, omdat mutaties van het virus, die voor de hele wereldbevolking gevaarlijk zijn, ook daar worden afgeremd.”