‘Religieuze tekens zijn meer dan meningsuitingen’

Klapstoel
Herman Lauwers
Voorzitter Stichting Lodewijk de Raet

De woorden ‘mysterie’ en ‘respect’ vallen meer dan eens in het gesprek. Herman Lauwers (67), vandaag voorzitter van de pluralistische vormingsinstelling Stichting Lodewijk de Raet, wil aantonen hoe meerduidig de moderniteit is en zoekt naar een nieuwe interpretatie van ‘religieus pluralisme’. „Dat is de enige weg om te komen tot een vredevolle samenleving. Al het andere verzandt onvermijdelijk in onbegrip en geweld.”

Herman Lauwers: „De jeugdbewegingen waren in zekere zin voorlopers.” © Frank Bahnmüller

– Toen u in de jaren 1980 mee Scouts en Gidsen Vlaanderen leidde, prijkte in de naam VVKSM nog de ‘k’ van katholiek. Hoe blikt u terug op die tijd?
Scouts en gidsen maakten dezelfde ontwikkeling door als alle andere jeugdbewegingen. We stonden nog sterk onder invloed van mei ’68 en heel wat heilige huisjes sneuvelden. Hiërarchie en symbolen werden in vraag gesteld, al groeide er ook een nieuwe synthese waarin elementen uit de traditie werden meegenomen. Christelijke menswordin…