Esten zijn dol op heilige Dimpna

Bisdom Antwerpen

Tallinn krijgt primeur van tentoonstelling over altaarstuk van Geelse heilige

De opstelling van het altaarstuk met scènes uit het leven van de heilige Dimpna roept de sfeer op van een processie. © Niels Schalley

Bent u nog op zoek naar een originele citytrip tussen vandaag en 31 oktober? Dan moet u misschien de Estse hoofdstad Tallinn overwegen. Daar loopt in het Niguliste Museum, de voormalige Sint-Niklaaskerk, nog een hele poos de tentoonstelling Crazy About Dymphna. Centraal staat het altaarstuk met scenes uit het leven van de heilige Dimpna dat Goossen (of Goswin) Van der Weyden omstreeks 1505 schilderde. De kleinzoon van Rogier Van der Weyden vervaardigde het monumentale werk voor de abdijkerk in Tongerlo.