Online op pad met Jezus

Kerk

De voorbije tijd wendden ook heel wat catechisten zich tot digitale alternatieven. Hoe verloopt die onlinecatechese?

Vormelingen uit de parochie Onze-Lieve-Vrouw van Vlierbeek in Kessel-Lo volgen catechese op het scherm. © Laurence Kruth

In tijden van lockdown grijpen nogal wat parochies naar livestreaming van eucharistievieringen. Het parochieleven omvat echter meer dan liturgie. Ook heel wat catecheseteams vonden al de weg naar digitale alternatieven. Hoe verloopt dat?
In de parochie Onze-Lieve-Vrouw van Vlierbeek in Kessel-Lo, in Leuven, zette vormselcatechist Laurence Kruth de werkmap van het vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen om naar webquests. „Onze map beslaat een tiental catecheses”, zegt ze. „Het leek ons geen goed idee die catecheses zonder meer te behandelen tijdens onlinesessies. In webquests kun je echter filmpjes en allerlei werkvormen integreren, zoals kruiswoordraadsels over Bijbelfragmenten, maar ook tekeningen maken op een whiteboard, woordzoekers, uitspraken verbinden met de juiste persoon, enzovoort. Dat maakt het een stuk actiever. Voor het thema geloofsbelijdenis ga ik werken met interactieve powerpoint waarop de kinderen dan digitale post-its kunnen kleven.”
De vormelingen uit Vlierbeek werken dus in eigen tempo thuis hun catecheses af. „Toch komen we elke keer ook even samen op een onlineplatform”, legt Laurence Kruth uit. „De eerste keren was dat ook nodig om de vormelingen uit te leggen hoe ze aan de slag moesten gaan met de web-quests. Zo voerden sommige kinderen de opdrachten wel uit, maar vergaten ze aan het einde van de rit op ‘indienen’ te klikken, waardoor ik niks van hen ontving. Intussen zijn de vormelingen echter al goed vertrouwd met die werkwijze. Tijdens een onlinesessie komen we ook elke keer even terug op de vorige catechese en leiden we de volgende in. Vervolgens hebben ze twee weken om de opdrachten uit te voeren. De duur van een sessie is dan ook kort. Gelukkig hebben we het voordeel dat de meeste vormelingen elkaar kennen van school. Zo is er toch een zekere verbondenheid.”
„Dat je als catechist de antwoorden van de kinderen vooraf „We zullen enkele digitale elementen behouden in de toekomst” ontvangt, geeft je meer tijd om er met aandacht naar te kijken”, vervolgt Laurence Kruth. „Wanneer ze met negen rond je tafel zitten en je allemaal tegelijk iets vragen of vertellen, is dat niet altijd zo eenvoudig. Dat biedt misschien wel kansen voor de toekomst, naast enkele reguliere samenkomsten. Voor sommige thema’s moet je immers wel rechtstreeks interageren met de kinderen.”
In de pastorale eenheid Heilige Norbertus Meerhout-Laakdal vonden ook de eerstecommunicanten al de weg naar het scherm. „Onlangs lieten we hen via Zoom fragmentjes zien van een film over Jezus”, zegt coördinator Carla Cools. „Daaraan was een quiz gekoppeld. Je moet de aandacht immers vasthouden. Dat koppelden we aan een coronaveilig kerkbezoek per gezin de dag nadien. Voor de vormelingen werd het gebruikelijke bezoek aan de abdij van Averbode vervangen door een compilatie van fragmenten uit een film over de abdij plus een interview met de abt. Opnieuw met ruimte voor interactie, een quiz en zelfs een stemronde.”
Dat beide catecheseteams een oplossing vonden in digitale alternatieven, was slechts mogelijk dankzij teamleden met de nodige computerbeslagenheid. Die heb je echter niet in elke catecheseploeg. Gelukkig bieden diocesene en interdiocesane diensten wat ondersteuning. „Zo namen we een lichtmiswandeling over van de gezinspastoraal”, zegt Carla Cools. „Tijdens die tocht kon je met de smartphone informatie over Lichtmis oproepen. Ook dat was gekoppeld aan een kort kerkbezoek. Overigens, ook de onlineouderavond was een succes, misschien zelfs met grotere respons dan gebruikelijk. We zullen dus wellicht enkele elementen behouden in de toekomst. Uiteraard naast fysieke samenkomsten, want die kun je niet missen. Bovendien merken we dat de kinderen het scherm intussen al wat beu zijn geraakt. Zelf leerde ik alvast heel wat bij tijdens het voorbije werkjaar.”