Trots op hun kerkblad

Buitenland

Nederlandse uitgever van kerkbladen De Zalige Zalm helpt parochies hun eigen parochieblad te maken

Met hun bladen vallen Laetitia van der Lans en De Zalige Zalm bij 313.000 huisadressen in de bus. © Karin Siero-te Riele

Dertien jaar geleden lanceerden Laetitia van der Lans en haar man Marcel Holl De Zalige Zalm, een communicatiebureau voor kerken in Nederland en uitgever van kerkbladen. Beiden studeerden theologie en media in Amsterdam en werkten jarenlang voor de Nederlandse omroep KRO-NCRV. Rond hun veertigste besloten ze te verhuizen van het midden van Nederland naar Deventer, in het oosten, waar ze met een bevriend gezin in de pastorie naast de Broederenkerk gingen wonen.
„Het andere gezin waren al zelfstandige ondernemers – zij maakten televisieprogramma’s over godsdienst – en wij waren toe aan verandering en wilden ons hier, in Deventer, inzetten voor de Kerk”, vertelt Laetitia van der Lans. „Dat inspireerde ons om een bureau voor geloofscommunicatie te beginnen. We deden projecten over media en catechese, maar de parochie vroeg ons ook om het parochieblad te helpen doorontwikkelen. Omdat toen grote parochiefusies plaatsvonden, moesten in Deventer twaalf parochies één parochie worden. Het parochieblad moest het cement worden en toen hebben we ’t Zout gemaakt.”
Het blad won meteen een prijs, de Parochie van het Jaar, georganiseerd door de KRO, en plots kwam van allerlei kanten de vraag van parochies hoe ze hun diverse bladen in iets nieuws konden integreren. „We zijn in dat gat gedoken”, zegt Laetitia van der Lans. „Bij Apprentice, een bedrijf dat een portaal, startpagina op het internet, heeft voor schoolbladen waarmee leerlingen zelf hun schoolblad kunnen maken, hebben we nu een aparte afdeling. Een parochie kan zich daarop abonneren en er online haar eigen blad opmaken. We bieden haar allerlei kant-en-klare extra’s zoals een Bijbelpagina, een boekenrubriek, een kinderpagina, columns, lezingen en afbeeldingen, waaruit ze kan kiezen. Elk blad ziet er anders uit met elk zijn eigen „Kerkbladen van de parochie zijn er niet voor het kleine clubje” titel.”
Bij de start van hun onderneming kwam Laetitia van der Lans ook op bezoek bij uitgeverij Halewijn. „Kerk & leven was ons grote voorbeeld, maar waar het bij jullie ooit van bovenaf begon, vanuit de bisdommen, begon het bij ons van onderuit, met gedreven leken, parochie na parochie.”
Intussen heeft De Zalige Zalm ook een kerkmagazinetak, gericht op de mainstream van de Protestantse Kerk Nederland (PKN). „Mondjesmaat komen daar meer anderssoortigen bij, zoals de Doopsgezinden en de Kerk van de Nazarener. Inmiddels tellen we 74 parochies met een gezamenlijke oplage van 242.000 exemplaren en een gemiddelde oplage van 3.200 exemplaren, en 92 protestantse kerken met een gezamenlijke oplage van 71.000 exemplaren en een gemiddelde oplage van 800 exemplaren. Zo zijn we toch een aardige kerkbladenuitgever geworden.”
Zo groot zelfs, dat De Zalige Zalm van 12 tot en met 17 april online de Week van het Kerkblad organiseert. Laetitia van der Lans: „Alle kerkbladredacties zijn uitgenodigd. We bieden losse onlineactiviteiten aan met onder meer kerkbladendokters bij wie de deelnemers advies kunnen inwinnen, presentaties over ons portaal en op zaterdag 17 april een livestreaming van een kerkbladenshow met workshops, een quiz en filmpjes vanuit Café De Zalige Zalm met als groot slot de verkiezing van het Kerkblad van het Jaar. We ontvingen 39 inzendingen. Ze moesten ons ook een filmpje bezorgen over welke waarde hun blad heeft in deze coronatijd. Het mooie is hoe trots al die vrijwilligers zijn op hun blad. Die bladen hebben een ontwikkeling doorgemaakt van info- of clubblaadjes tot inspirerende bladen die een verbinding met de parochie tot stand brengen. Ze zijn er immers niet voor het kleine clubje, maar moeten de boodschap van de Kerk verspreiden. Daar ligt de uitdaging.”