Holebi’s en/in de katholieke Kerk

Dossier

Onlangs publiceerde de Congregatie voor de Geloofsleer een antwoord (responsum) op een twijfelgeval (dubium) dat haar was voorgelegd: „Is de Kerk gemachtigd relaties tussen personen van hetzelfde geslacht te zegenen?” „Negatief”, klonk het. Ook het woord ‘zonde’ viel opnieuw. Een storm van verontwaardiging stak op. In eigen land nam bisschop Johan Bonny, gesteund door de andere bisschoppen, daarin het voortouw. Waar staat de Kerk anno 2021 in haar houding tegenover holebi’s?

Na de moord op David Polfliet in maart hesen diverse parochies de regenboogvlag, en toen kwam plots het responsum uit Rome. © Gerry Bellekens

Zegenen is een aloude kerkelijk traditie. Wie of wat gezegend wordt, moet echter voldoen aan bepaalde voorwaarden. Hoewel „personen met een homoseksuele neiging” volgens de Congregatie voor de Geloofsleer gezegend kunnen worden, „is het niet geoorloofd een zegen toe te kennen aan relaties, of partnerschappen, zelfs stabiele, die seksuele activiteit buiten het huwelijk inhouden”.
De werkgroep Homoseksualiteit & Geloof reflecteert, gemandateerd door de bisschoppen, over de plaats van gelovige holebi’s…