Kunnen centrale toetsen leerlingen beter oriënteren?

Tweespraak

„Centrale toetsen zullen leiden tot een nefaste rangschikking van scholen”, waarschuwt Roger Standaert. Bovendien kun je heel wat belangrijke zaken als waarden en historisch besef niet zomaar meten.

© Reinhart Croon
© Reinhart Croon

Centraal georganiseerde toetsen hebben de bedoeling na te gaan of onze scholen kwaliteit leveren. Dergelijke toetsen werken met gemiddelden, maar daar kan een individuele leerling weinig mee. Die centrale toetsen zouden immers de kwaliteit van de scholen moeten aantonen.
Daarmee begeven we ons echter op een gevaarlijk spoor. Immers, wanneer je scholen begint te vergelijken met elkaar, laat het zich al raden dat scholen die veel kansarme leerlingen aantrekken steeds negatief zullen scoren tegenover schol…

Volgens Didier Finet zijn centrale toetsen geen doel, wel een zinvol middel, dat niet enkel toelaat de leerlingen zelf beter te oriënteren, maar ook hun leraren, scholen en de overheid.

Sinds 2000 wijzen diverse internationale wetenschappelijke onderzoeken op een afnemende onderwijskwaliteit. Dat baart me zorgen. Dat ook de overheid zich daarover zorgen maakt, kan niemand haar kwalijk nemen. Een derde van de begroting van de Vlaamse overheid gaat immers naar onderwijs.
Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor hun onderwijskwaliteit. Daarbij zijn objectieve ijkpunten echter belangrijk. Centrale toetsen, die gecreëerd worden door een onafhankelijke instantie en die enkel de eindtermen ondervragen, bieden een dergelijke…

Lees meteen verder

Ik ben nog geen abonnee

Krijg 1 maand toegang
voor €5
OF

Word abonnee
voor €45
tot eind 2024

Registreer je hier